The importance of intellectual capital for organizations is increasing day by day. Therefore, it is vital for employees to be satisfied and productive. Recent research findings indicate that internal marketing practices are an important tool in increasing satisfaction and productivity. In this context, the mediating role of job satisfaction and perceived organizational support in the impact of internal marketing on employee performance has been examined. An quantitative study was conducted with healthcare professionals working in healthcare institutions in Balıkesir and Çanakkale provinces. According to the study results, internal marketing has a positive effect on job satisfaction, perceived organizational support, and employee performance. Additionally, both job satisfaction and perceived organizational support have a positive effect on employee performance. When mediation effects were examined, it was concluded that both job satisfaction and perceived organizational support play a mediating role in the impact of internal marketing on employee performance.
Örgütler açısından entelektüel sermayenin önemi her geçen gün artmaktadır. Bu sebeple çalışanların memnun ve verimli olması hayatidir. Son yıllarda yapılan çalışma sonuçları içsel pazarlama uygulamalarının memnuniyet ve verimin arttırılmasında önemli bir araç olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda çalışanların memnuniyetini arttıracak uygulamaları içeren içsel pazarlamanın çalışan performansı üzerindeki etkisinde iş tatmini ve algılanan örgütsel desteğin aracı rolü incelenmiştir. Balıkesir ve Çanakkale illerinde hizmet veren sağlık kurumlarında görev yapan sağlık çalışanları ile nicel bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre içsel pazarlamanın iş tatmini, algılanan örgütsel destek ve çalışan performansı üzerinde ayrıca iş tatmini ve algılanan örgütsel desteğin de çalışan performansı üzerinde pozitif yönde etkisi olduğu görülmüştür. Bu sonuçların yanında algılanan örgütsel desteğin de iş tatmini üzerinde pozitif yönlü etkisi olduğu görülmüştür. Aracılık etkileri incelendiğinde ise hem iş tatmini hem de algılanan örgütsel desteğin içsel pazarlamanın çalışan performansı üzerindeki etkisinde bir aracılık rolü olduğu sonucuna varılmıştır.