Akademik Sanat, sa.14, ss.12-26, 2021 (Hakemli Dergi)
Rönesans’tan günümüze Batı resim sanatı tarihi boyunca
kompozisyonların önemli bir bileşeni olan masa objesinin
yüzeydeki varoluş biçimi, resimlendiği dönemlerin üslûbuna
önemli göndermeler içermektedir. Gerek etrafını saran toplulukların
gerekse üzerinde bulunan nesnelerin çeşitliliği, resmin yapıldığı
yılların sosyo-ekonomik ve kültürel yaşantısına dair önemli veriler
sunmaktadır. Sanattaki hâkimiyet kiliseden saraya saraydan
burjuvaziye geçtikçe masa çevresinde toplanan figürler ve üzerinde
yer alan objeler, değişimin geçerli bir anlamına sahip olmuştur. Bu
durum Sanayi Devrimi’yle gelen Modern Dönem için de geçerlidir.
Çünkü sanat için sanat söylemi bu dönemdeki sanat yaklaşımlarında
örneğin Renoir’ın “Moulin de la Galette’de Dans” resminde
izlenebilir. Sanatçı, devrimin getirdiği tüm çelişkilerden uzak,
toplumun farklı sınıfındaki insanları, eğlence içinde masaların
çevresine yerleştirirken; Van Gogh “Patates Yiyenler” resminde,
modern resmin çok azında izleneceği üzere, kırsalın yoksul bir
ailesini “gerçek hareketi” gösterme adına loş bir ışık altında patates
yer, kahve içerken bir araya getirmiştir. Günümüze yaklaştıkça
çağdaş sanat içinde farklı arayışlar, sanattaki masa olgusunu da
değiştirmiştir. Çalışma, Rönesans’tan Modern Döneme ve Modern
Dönemden günümüze olmak üzere resim sanatında masa, iki ayrı
makaleden oluşmaktadır. İkincisi olan bu çalışma, Modern
Dönem’den günümüze Batı resim sanatına yön veren ve masa
objesinin gündelik kullanımındaki bir objeden kendi başına var olan
bir sanat objesine dönüşüm sürecine katkı sağlayan sanatçı ve
eserleri seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır.