WORLD CHILDREN CONFERENCE-II, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 21 - 23 May 2021, vol.2, pp.875-876
This study was prepared as a final assignment for
"creating a story for an achievement in the primary school program and
adapting it to digital story tools" in the Instructional Technologies
course of Çanakkale Onsekiz Mart University, Faculty of Education, Department
of Classroom Education, in the 2020-2021 Academic Year. In the study, Primary
School Curriculum was scanned and H.B.3.6.3 "Finds directions by using
nature." gain has been selected. The content created for the selected
outcome was written thematically in terms of language and expression for
children aged 7-11, taking into account the principles of child relativity and
child reality (Nas, 2002: 47-87). The Storyjumper tool, one of the Web 2.0
tools, was chosen to ensure that the formal part of the story is suitable for
the target audience and to integrate children's stories in a digital
environment. The cover of the book has been prepared by using the features of
the Storyjumper tool, the visuals, font size, text visual ratio used in the
story.
The aim of the study is to create a thematic story with its
content and visual dimensions, aiming at the acquisitions of curricula for
children's literature, as well as to contribute to the field as an example of a
multidisciplinary approach that brings together Instructional Technologies and
Children's Literature on a common ground. It is hoped that it will serve as an
example to academics.
Keywords: children's literature, children's books, digital
story tools, Web 2.0 tools
Bu çalışma, 2020-2021 Eğitim Öğretim Yılında Çanakkale
Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi
Anabilim Dalı Öğretim Teknolojileri dersinde “ilkokul programındaki bir
kazanıma yönelik bir hikâye oluşturma ve dijital hikâye araçlarına uyarlama”
final ödevi olarak hazırlanmıştır. Çalışmada İlkokul Öğretim Programı taranmış
ve Hayat Bilgisi dersi
kazanımlarından H.B.3.6.3 “Doğadan
yararlanarak yönleri bulur.” kazanımı seçilmiştir. Seçilen kazanıma yönelik oluşturulan içerik, 7-11
yaş çocuklara yönelik dil ve anlatım açısından çocuğa görelik ve çocuk
gerçekliği ilkeleri (Nas, 2002: 47-87) dikkate alınarak tematik olarak yazılmıştır.
Hikâyenin biçimsel bölümünün hedef kitleye uygunluğu sağlamak ve çocuk
hikayelerini dijital ortamda entegre etmek amacıyla Web 2.0 araçlarından
Storyjumper aracı seçilmiştir. Kitabın kapağı, hikâyede kullanılan görseller,
punto, metin görsel oranı Storyjumper aracının sağladığı özelliklerden
yararlanılarak hazırlanmıştır.
Çalışmanın amacı, çocuk edebiyatına yönelik olarak öğretim
programları kazanımları hedef alınarak içerik ve görsel boyutları ile tematik
hikâye oluşturma örneği ve aynı zamanda Öğretim Teknolojileri dersi ile Çocuk
Edebiyatı dersi ortak bir paydada bir araya getiren multidisipliner bir
yaklaşım örneği olarak alana katkı sağlayacağı ve öğretmen adaylarına,
öğretmenlere, akademisyenlere örnek temsil edeceği umulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: çocuk edebiyatı, çocuk kitapları, dijital
hikâye araçları, Web 2.0 araçları