Administrative Views on Pedagogical Tolerance in Higher Education


Creative Commons License

KASHKHYNBAY B., BALTABAYEVA Z., DOĞAN M., BAISARINA S.

Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), vol.7, no.3, pp.247-258, 2024 (Peer-Reviewed Journal) identifier

Abstract

For individuals to live together in society, they must comply with essential elements such as tolerance, respect and solidarity. Tolerance is respecting and understanding individuals’ ideas, feelings, and behaviors. For this reason, tolerance also plays a vital role for administrators in higher education. Pedagogical tolerance is the ability to accept and appreciate experiences, cultures and different perspectives in education, which is necessary to create inclusive, supportive learning environments. There are various studies on pedagogical tolerance. This study investigates the critical qualities required for sustainable and effective university leadership based on the responses of 26 participants from a university in Astana, Kazakhstan, to open-ended questions about pedagogical tolerance. The participants work in the positions of faculty deans, faculty department heads, and department administrative managers. The research was conducted using a qualitative research design. The answers to the open-ended questions asked of the participants were determined through content analysis. The research findings show that effective communication, cultural behavior, and emotional intelligence are essential for deans, as well as intelligence, respect, and responsibility for department heads. Strategic thinking, honesty, and technological literacy are emphasized for departmental administrators. Participants emphasize that having open-mindedness, empathy, and patience are essential in providing fair and quality education. Pedagogical tolerance is considered very important for ensuring sustainable education. In this context, it is recommended that seminars and training programs be organized for deans, faculty department heads and department managers. These trainings will enable them to understand better and apply pedagogical tolerance. These initiatives will provide comprehensive development opportunities for educational leaders in Kazakhstan and enable them to become competent in creating inclusive, respectful and supportive learning environments.
Bireylerin toplumda bir arada yaşamaları için hoşgörü, saygı ve dayanışma gibi temel unsurlara uymaları gerekmektedir. Hoşgörü, bireylerin fikirlerine, duygularına ve davranışlarına saygı duymak ve onları anlamaktır. Bu nedenle hoşgörü, yükseköğretimde yöneticiler açısından da önemli bir rol oynamaktadır. Pedagojik hoşgörü eğitimde deneyimleri, kültürleri, farklı bakış açılarını kabul etme ve takdir etme yeteneği olarak kapsayıcı, destekleyici öğrenme ortamlarının oluşturulmasında gereklidir. Pedagojik hoşgörü konusunda yapılan çeşitli çalışmalar bulunmaktadır. Bu çalışma, Kazakistan’ın Astana şehrindeki bir üniversiteden toplam 26 katılımcının katıldığı pedagojik hoşgörü konusunda kendilerine yöneltilen açık uçlu sorulara verdikleri yanıtlara dayanarak, sürdürülebilir ve etkili üniversite liderliği için gereken kritik nitelikleri araştırmaktadır. Katılımcılar fakülte dekanları, fakülte bölüm başkanları ve bölüm idari yöneticileri pozisyonlarında görev yapmaktadırlar. Araştırma nitel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara yöneltilen açık uçlu soruların yanıtları içerik analizi ile saptanmıştır. Araştırma bulguları, dekanlar için etkili iletişim, kültürel davranış ve duygusal zekânın; bölüm başkanları için zekâ, saygı ve sorumluluğun; bölüm idari yöneticileri için ise stratejik düşünme, dürüstlük ve teknolojik okuryazarlığın önemini vurgulamaktadır. Katılımcılar, açık fikirlilik, empati ve sabır gibi özelliklere sahip olmanın adil ve kaliteli eğitim sağlamada önemli olduğunu vurgulamaktadır. Pedagojik hoşgörü, sürdürülebilir eğitimin sağlanması için çok önemli görülmektedir. Bu kapsamda, dekanlar, fakülte bölüm başkanları ve bölüm yöneticileri için, seminerler ve eğitim programları düzenlenmesi önerilmektedir. Bu eğitimler, onların pedagojik hoşgörüyü daha iyi anlamalarını ve uygulamalarını sağlayacaktır. Bu girişimlerin, Kazakistan’daki eğitim liderlerine kapsamlı gelişim fırsatları sunması ve onların kapsayıcı, saygılı ve destekleyici öğrenme ortamları yaratma konusunda yetkin olmalarını sağlayacaktır.