ANALYSIS of HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS in TERMS of INTERNATIONAL STUDENT SATISFACTION USING CLUSTERING ALGORITHMS


Söküt Açar T., Kalyoncu S.

https://iqr-j.com/?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=542d7257-fd02-48d8-9e81-ddf95709bb17.pdf&key=81867, vol.1, no.1, pp.17-25, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

Abstract

Yabancı öğrencilerin memnuniyeti, eğitim kalitesi, sosyal uyum ve kariyer olanakları gibi faktörler, üniversitelerin uluslararası rekabet gücünü artırmada kritik bir rol oynamaktadır. Yükseköğretim kurumları, küresel düzeyde daha fazla öğrenci çekebilmek ve mevcut yabancı öğrencilerin memnuniyetini sürdürebilmek için bu faktörlere büyük önem vermektedir. Özellikle Türkiye’deki üniversitelerin uluslararası alanda daha fazla

tanınması ve tercih edilmesi için yabancı uyruklu öğrencilerin memnuniyet düzeylerinin belirlenmesi ve iyileştirilmesi büyük bir gereklilik haline gelmiştir. Bu çalışmada, Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarında yabancı uyruklu öğrenci memnuniyetinin incelenmesi amacıyla bir kümeleme analizi yapılmıştır. Analizde, Üniversite Araştırmaları Laboratuvarı tarafından 2018 yılında 133 üniversitede toplam 4785 lisans düzeyindeki

yabancı uyruklu öğrencinin katılımıyla raporlanıp yayımlanan Yabancı Öğrenci Memnuniyet Araştırması raporlarından elde edilen genel memnuniyet skorları ve altı alt boyutuna ilişkin veriler kullanılmıştır. Devlet ve vakıf üniversitesi olmanın yabancı uyruklu öğrenci memnuniyet düzeylerinden bağımsız olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle kümeleme analizinde veri seti her iki tür yükseköğretim kurumunu kapsamıştır. Kümeleme

analizinde benzer özelliklere sahip üniversiteleri belirlemek amacıyla Öklid uzaklığı kullanılarak hiyerarşik (tek bağlantı, ortalama bağlantı, ward bağlantı, medyan bağlantı, merkez bağlantı) ve hiyerarşik olmayan (k-ortalamalar) algoritmalar uygulanmıştır. Kümeleme analizinde elde edilen sonuçların güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirmek amacıyla ortalama Silhouette indeksi temel alınmıştır. En iyi sonuç, 0.51’lik ortalama Silhouette indeksi ile merkez bağlantı algoritması kullanılarak elde edilmiş ve iki küme yapısının en uygun çözüm olduğu belirlenmiştir. Bu analiz sonucunda, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, yabancı öğrenci memnuniyeti açısından benzer özellikler taşıyan 69 üniversiteyle birlikte birinci kümede yer almıştır. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesinin farklı memnuniyet boyutlarındaki sıralamaları, aynı kümedeki diğer

üniversitelerle karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Bu karşılaştırma, yabancı uyruklu öğrenci memnuniyetine yönelik geliştirilmesi gereken yönleri ortaya koymuştur.