Üniversite Öğrencileri Düzeyinde Siyasal Kutuplaşmanın Belirlenmesi: Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Örneği


Creative Commons License

Güngördü T. A., Tekbıyık R. T.

Yönetim Bilimleri Dergisi, vol.23, no.56, pp.1096-1120, 2025 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 23 Issue: 56
  • Publication Date: 2025
  • Doi Number: 10.35408/comuybd.1609597
  • Journal Name: Yönetim Bilimleri Dergisi
  • Journal Indexes: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.1096-1120
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

This study aims to contribute to the literature on political polarization in Türkiye. It simultaneously focuses on the concepts of party system polarization and voter polarization, which are both sub-categories in the polarization literature. For the purpose of the study, it was found useful to conduct a measurement among university students due to their advanced critical thinking skills and their habit of hearing different opinions. The study, which is shaped as a survey model from quantitative research designs, utilizes the Turkish adaptation of the internationally used scale of CSES related to polarization. The study was limited to the students of Çanakkale Onsekiz Mart University Biga Faculty of Economics and Administrative Sciences. The data collected from a total of 387 students through questionnaire method were analyzed using descriptive statistics. As a result, it was found that the level of polarization among the evaluators was high, gender and income level were important factors, and having a political science education was not a definitive solution to polarization.

Bu çalışma, Türkiye’de siyasal kutuplaşma çalışmaları literatürüne katkı yapmayı amaçlamaktadır. Kutuplaşma literatüründe birer alt kategori olarak bulunan parti sistemi kutuplaşması (party system polarization) ve seçmen kutuplaşması (voter polarization) kavramlarına aynı anda odaklanmaktadır. Araştırmanın amacı dahilinde eleştirel düşünce becerilerindeki gelişmişlik ve farklı fikirleri duyma konusundaki alışkanlıkları nedeniyle üniversite öğrencileri arasında bir ölçüm yapılması faydalı bulunmuştur. Nicel araştırma desenlerinden tarama modeli olarak şekillendirilen araştırma, Comparative Study of Election Systems (CSES)’ın uluslararası alanda kullanılan ölçeğinin kutuplaşmayla ilgili olan kısmının Türkçeye uyarlanmış hâlinden yararlanmaktadır. Araştırma, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri ile sınırlandırılmıştır. Toplamda 387 öğrenciden anket yöntemiyle toplanan veriler, tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçta değerlendiriciler arasında kutuplaşma düzeyinin yüksek seyrettiği, cinsiyetin ve gelir düzeyinin önemli birer faktör oldukları ve siyaset bilimi eğitimi almanın kutuplaşma açısından kesin bir çözüm içermediği anlaşılmıştır.