SIGMA JOURNAL OF ENGINEERING AND NATURAL SCIENCES, vol.42, no.4, pp.1016-1022, 2024 (ESCI)
Occupational health and safety training constitutes an important implementation step of the
proactive employee welfare, health, and safety approach. In occupational health and safety training,
measurement and evaluation methods should be applied accurately, efficiently, and effectively
to evaluate whether learning and behavioral goals are achieved. In this research, a survey
consisting of thirty questions was applied to a sample of 140 employees to determine the effect
of alternative assessment tools on safety performance in occupational health and safety training.
The obtained data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences 22 software
program for reliability and exploratory factor analysis, and the Analysis of Moment Structures
and Structural Equation Model 21 software program for confirmatory factor analysis, respectively.
It was determined that the average score of the experimental group subjected to hazard
detection poster exams using alternative assessment tools exceeded the average score of the control
group taking traditional multiple-choice exams and that the level of participation in occupational
health and safety regulations had a moderate positive effect on safety performance.
The importance of both compulsory occupational health and safety training for primary
school graduates and customized training programs for this group was emphasized. There
was a positive and significant correlation between occupational health and safety compliance
and safety performance. It was strongly suggested that interventions be tailored to optimum
effectiveness according to training levels and that businesses also take proactive approaches
to increase compliance with occupational health and safety regulations, such as organizing
incentive activities and providing ongoing occupational health and safety training. A safer
workplace environment should be promoted by effectively transforming the knowledge and
skills acquired in occupational health and safety training into observable behaviors.
Mesleki sağlık ve güvenlik eğitimi, proaktif çalışan refahı, sağlığı ve güvenliği yaklaşımının önemli bir uygulama adımını oluşturmaktadır.
Mesleki sağlık ve güvenlik eğitiminde, öğrenme ve davranışsal hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığını değerlendirmek için ölçme ve değerlendirme yöntemleri doğru, etkin ve verimli bir şekilde uygulanmalıdır.
Bu araştırmada, mesleki sağlık ve güvenlik eğitiminde alternatif değerlendirme araçlarının güvenlik performansına etkisini belirlemek için 140 çalışandan oluşan bir örneğe otuz sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır.
Elde edilen veriler, güvenilirlik ve keşifsel faktör analizi için Statistical Package for Social Sciences 22 yazılım programı ve doğrulayıcı faktör analizi için Analysis of Moment Structures and Structural Equation Model 21 yazılım programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Alternatif değerlendirme araçları kullanılarak tehlike tespiti poster sınavlarına tabi tutulan deney grubunun ortalama puanının, geleneksel çoktan seçmeli sınavlara giren kontrol grubunun ortalama puanını aştığı ve mesleki sağlık ve güvenlik yönetmeliklerine katılım düzeyinin güvenlik performansı üzerinde orta düzeyde olumlu bir etkiye sahip olduğu belirlenmiştir. İlkokul mezunları için zorunlu iş sağlığı ve güvenliği eğitiminin ve bu grup için özelleştirilmiş eğitim programlarının önemi vurgulandı.
İş sağlığı ve güvenliği uyumu ile güvenlik performansı arasında pozitif ve anlamlı bir korelasyon vardı. Müdahalelerin eğitim seviyelerine göre optimum etkililiğe göre uyarlanması ve işletmelerin teşvik faaliyetleri düzenlemek ve sürekli iş sağlığı ve güvenliği eğitimi sağlamak gibi iş sağlığı ve güvenliği düzenlemelerine uyumu artırmak için proaktif yaklaşımlar benimsemeleri şiddetle önerildi.
İş sağlığı ve güvenliği eğitiminde edinilen bilgi ve becerilerin gözlemlenebilir davranışlara etkili bir şekilde dönüştürülmesiyle daha güvenli bir işyeri ortamı teşvik edilmelidir.