Çalışma İlişkileri Dergisi, vol.1, pp.114-129, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Occupational health and safety training given to employees is generally evaluated with
multiple-choice tests, one of the classic methods. In multiple-choice exams, it is a serious
danger that the personnel's perception of danger cannot develop due to accidental errors
and that the trainings are not efficient. Therefore, a study was conducted with 174
personnel working in the construction sector in Çanakkale, in which classic and
alternative measurement and evaluation systems were compared in the field of
occupational health and safety. Research data were analyzed with SPSS 24.0 program.As a result of the research, it was determined that both the level of knowledge and the
level of knowledge retention were higher in the personnel who applied the alternative
system compared to the personnel who applied the classical system. With this study, it
is possible to gain a new perspective on measurement and evaluation systems in OHS
training.
Çalışanlara verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri genellikle klasik yöntemlerden
çoktan seçmeli testler ile değerlendirilmektedir. Çoktan seçmeli sınavlarda tesadüfi
hatadan dolayı personellerin tehlike algısının gelişememesi ve eğitimlerin verimli
olmaması ciddi tehlike oluşturmaktadır. Bu sebeple Çanakkale ilinde inşaat sektöründe
görevli 174 personel ile iş sağlığı ve güvenliği alanında klasik ve alternatif ölçme ve
değerlendirme sistemlerinin karşılaştırıldığı bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma
verileri SPSS 24.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda alternatif sistem
uygulanan personellerin klasik sistem uygulanan personellere göre hem bilgi
seviyesinin hemde bilgi kalıcılık düzeyinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu
çalışma ile İSG eğitimlerinde ölçme ve değerlendirme sistemlerine yeni bir bakış açısının
kazandırılması mümkündür.