Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sa.44, ss.175-200, 2020 (Hakemli Dergi)
Kays b. el-Hatîm
(ö. 620), Câhiliye döneminin sonlarına doğru Medine’de dünyaya gelmiş ve Evs
kabilesi arasında yetişmiştir. Kays b.
el-Hatîm, usta savaşçı olduğu kadar şiir becerisinde de ileri seviyededir. İslâm’dan
hemen önce Evs ve Hazrec kabîleleri arasında yaşanan savaşların çoğuna tanık
olmuş ve mensubu bulunduğu Evs kabilesini hem silah hem de şiir yoluyla Hazrecliler
karşısında savunmuştur. Bu bakımdan şair Evs kabilesiyle övündüğü beyitlerle de
meşhurdur. Ülkemizde şairle ilgili müstakil çalışmalara rastlanmamaktadır. Bu
sebeple şaire ait şiir metinlerinde övünme içerikli beyitler çalışma konusu
yapılmıştır. Çalışma, İslâm öncesi dönemde Yesrib adıyla bilinen Medine-i
Münevvere’nin sosyal ve kültürel yapısıyla ilgili ipuçları barındırması
bakımından da önem arz etmektedir. Çalışmada ilgili beyitlere başta şaire ait Dîvân
olmak üzere edebiyat, eleştiri ve rivayet içerikli bazı temel kaynaklar
taranmak suretiyle ulaşılmıştır. Beyitler kişisel övünme ve kabileyle övünme adlarıyla
iki alt başlık altında incelenmiştir. Beyitler Türkçe’ye tercüme edilmiş,
gerekli açıklamalar yapılmış ve yer yer tahlil edilmiştir. Varılan kanaatler
sonuç kısmında belirtilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Arap Dili ve Belâgatı, Kays b. el-Hatîm,
Şiir, Övünme, Evs, Kabîle.
Ḳays b. Al-Khaṭim (d. 620) was
born in al-Madīna towards the end
of the Jahiliyya period and was raised among the Aws tribe. Ḳays b. Al-Khaṭim was a skilled
poet as well as a great warrior. He witnessed most of the wars fought between
the Aws and Khazraj tribes just before Islam and defended the Aws tribe, of
which he was a member, against the Khazraj, both through weapons and poetry.
Thus, the poet was also famous for the couplets he exalted the Aws tribe. In
our country, there are no individual studies about the poet. For this reason,
the subject of this study is centred upon egoist couplets in his poetry. The
study is also important in that it presents data about the social and cultural
structure of al-Madīna known as Yathrib
in the pre-Islamic period. By scanning certain main sources of literature,
criticism and narration, especially the Dîwan
of the poet, the study found significant couplets. The couplets have been
examined under two subheadings: egotism and tribal pride. The couplets have
been translated into Turkish, annotated and analyzed when necessary. The
findings reached are presented in the conclusion part.
Key Words: Arabic Language And Rhetoric, Ḳays b. Al-Khaṭim, Poetry, Egotism, Awsiyyah School Poetry, Tribe.