in: İLETİŞİM GÜNCEL GELİŞMELER, Himmet KARADAL,Rengim SİNE NAZLI,Enes BAL, Editor, Akademi Titiz Yayınları, İstanbul, pp.103-129, 2020
The fact that the only thing does
not change is the change itself has been increasingly accepted in the daily
life of modern times. If we look back at the history, we observe that all the concepts and theories of
communication, correspondence, nutrition
and ownership have been gradually changed and transformed. One of these concepts is ‘challenge’ or in
other words, to contend against another. About one hundred year ago, the concept of challenge most probably was understood
as two soldiers or heroes
fighting with swords or bare hands in the town squares, but, in today’s world, when we hear the
concept of challenge, the first thing comes
to our minds is the mutual daily
entertainment activities of the
individuals or groups who share
videos on the Instagram stream or
story.
The people present new challenge videos every
day, as if the screened actions are part of their lives, although most of them do
not even think of doing it in their real
life. The aim of the study is to explain
why the people try to look different on
social media but exhibit similar behaviours, in the context of popular culture.
Concordantly, the definition and
etymological origin of the concept of popular culture has been presented and
the Instagram application, which has an important place in the popular culture
and social media, has been studied.
In this study, book reading challenges of last
few years, which are constantly
proposed at certain intervals without
losing their fashion, have been examined and a comparison has been made between
social media posts and official book reading rates with an aim to
determine the differences and common
aspects of the habits of individuals in social media and their habits in real life.
As a result, it has been revealed that the
people, who are in search of a self- identity, try to look like the individuals
of their dreams and share videos, visuals on social media in this direction
under the effect of popular culture.
Although, the individuals share videos and visuals with an aim to present sophisticated, cultured and
intellectual personality, they
become part of popular culture without
realizing it and lose their identity and represent sameness.
Değişmeyen tek şeyin değişim olduğu
gerçeği günümüzde kendisini her yeni günde daha çok hissettirmektedir. Tarihin
geçmiş çağlarına bakıldığında iletişim, haberleşme, beslenme, sahip olma ile
birlikte bildiğimiz tüm kavram ve kuramlar her geçen gün değişerek
dönüşmektedir. Bu kavramlar gibi değişip dönüşen kavramlardan birisi ise
‘’Challenge’’ yani meydan okuma kavramıdır. Bundan belki bir 100 yıl öncesinde
meydan okuma kavramı zihinlerde iki askerin veya kahramanın meydanlarda
kılıçlarla ya da çıplak elleriyle dövüştükleri şeklinde canlanırken, günümüzde
meydan okuma kavramını duyan bireylerde ilk akla gelen Instagram hikâye veya
genel akışında başka insanlarla video çekerek yaptıkları karşılıklı günlük
eğlence aktiviteleridir.
İnsanlar her geçen gün yeni bir
meydan okuma videosu ile birçoğunun gerçek hayatlarında yapmayı bile
düşünmedikleri davranışları sanki hayatlarının bir parçasıymış gibi diğer
insanlara servis etmektedirler. Çalışmada amaçlanan sosyal medyada
olduklarından farklı görünmeye çalışan insanların aynı zamanda birbirlerine benzer
davranışlar sergilemelerinin popüler kültür bağlamında sebeplerini
açıklamaktır. Bu bağlamda çalışmada popüler kültür kavramının tanımı ve
etimolojik kökenine değindikten sonra sosyal medya ve popüler kültür kavramı
ile popüler kültür kavramı içerisinde önemli bir yer tutan Instagram
uygulamasından bahsedilmiştir.
Çalışmada son birkaç
yılda modasını hiç kaybetmeden belirli aralıklarla sürekli maruz kalınan bir
örnek olan ‘‘kitap okuma challenge’ları’’ incelenmiş ve sosyal medya
paylaşımları ile resmi kitap okuma oranları arasında bir karşılaştırma
yapılarak bireylerin sosyal medyada oluşturdukları alışkanlıkları ile gerçek
hayatta sahip oldukları alışkanlıklar arasındaki farklılıklar ve ortak yönler
tespit edilmeye çalışılmıştır.
Sonuç olarak bir benlik
arayışı içerisinde olan insanların, sosyal medyada olmadıkları ya da olmayı
hayal ettikleri bireyler gibi görünmek adına popüler kültürün etkisi altında kaldıkları
ve paylaşımlarını bu doğrultuda gerçekleştirdiklerine ulaşılmıştır.
Gerçekleştirilen paylaşımlar bilgili, kültürlü ve entelektüel kişilik
sergilemek adına gerçekleştirilirken fark etmeden popüler kültürün bir parçası
haline dönüşen birey aslında giderek benliğini kaybetmekte ve aynılaşmaktadır.