The Effect of Mindfulness -Based Stress Reduction Program on Work Stress in Nurses: A Systematic Review


Ataç M., Avcı D.

TOGÜ SAĞLIK BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.4, sa.2, ss.258-269, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZET Amaç: Bu çalışma, hemşirelere verilen farkındalık temelli eğitim programlarının mesleki stres üzerindeki etkilerini araştıran randomize kontrollü çalışmaların incelenmesi ve çalışmalardan elde edilen verilerin sistematik olarak değerlendirilmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Farkındalık temelli eğitim programlarının hemşirelerde mesleki strese etkisini belirlemek amacıyla PubMed, Web of Science, Science Direct, Google Scholar, EBSCO host ve Cochrane veri tabanları tarandı. Arama İngilizce olarak, 3 anahtar kelime (hemşire, farkındalık, mesleki stres) kullanılarak yapıldı. Literatür taraması sonucunda 7.382 makaleye ulaşıldı ve 5 araştırma çalışmaya dahil edildi. Çalışmalar PRISMA kontrol listesi kullanılarak değerlendirildi. Literatür taraması sonucunda 380 katılımcının yer aldığı 5 araştırma çalışmaya dahil edildi. Bulgular: Bu çalışmaya dahil edilen 5 çalışmanın içeriği incelendiğinde, eğitim sonrasında hemşirelerin farkındalık düzeylerinin arttığı, mesleki stres düzeylerinin azaldığı, iş tatminlerinin ve hasta bakım kalitelerinin arttığı dikkat çekmektedir. MBSR eğitiminin hemşirelerin depresyon ve kaygı düzeylerini azalttığı, farkındalık düzeylerinin ve uyku kalitelerinin artmasında önemli ölçüde rol oynadığı belirlendi. Ayrıca elde edilen verilerle farkındalık temelli stres eğitimi programının uyku sorunlarını ve yorgunluk düzeylerini de azalttığı tespit edildi. Sonuç: İncelenen çalışmalar, farkındalık temelli stres azaltma programının hemşirelerde mesleki stresi düzeyini anlamlı derecede azalttığını göstermektedir. Bu nedenle hemşirelik hizmet içi eğitiminde MBSR programının kullanılması önerilebilir.