TOGÜ SAĞLIK BİLİMLERİ DERGİSİ, vol.2, no.1, pp.13-24, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Amaç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin Hepatit B virüs (HBV)
enfeksiyonu/aşısı ile ilgili farkındalığı, tutum ve
davranışlarının araştırılmasıdır. Ayrıca öğrencilerin
aşılanma/bağışıklık durumlarını belirlemektir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma verileri, online anket
yöntemi ile elde edilmiştir. Bir devlet üniversitesi tıp
fakültesi öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada
araştırmacılar tarafından ilgili literatür incelenerek
geliştirilen, “Katılımcı Bilgi Formu” ve “HBV aşısı/HBV
Bilgi ve Davranış Değerlendirme Formu” kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya %56,9’u kadın cinsiyette, yaş
ortalaması 22,41±1,71 yıl olan toplam 274 tıp fakültesi
öğrencisi katıldı. Katılımcıların %35’i 5. sınıf öğrencisi idi.
Katılımcıların %32,8’ ini preklinik (Dönem 1,2,3), %67,2’
sini klinik (Dönem 4,5,6) sınıflarda eğitim gören öğrenciler
oluşturuyordu. Katılımcıların %98,9’u HBV
enfeksiyonunu ve aşısını duyduğunu ifade etti. HBV
açısından en sık bilgi kaynağı okuldu (%77,7).
Katılımcıların %75,5’si HBV aşısını olduğunu ancak
%60,2’si bağışıklık durumunu bildiğini, %65,8’i HBV
aşısını tıp fakültesine başlamadan önce olduğunu ifade etti.
Katılımcıların %99,3’ü HBV aşısının güvenilir ve
koruyuculuğu yüksek bir aşısı olduğunu, ancak %77’si
HBV’nün bulaştırıcılığının düşük olduğunu
düşündüklerini bildirmiştir.
Sonuç: Tıp Fakültesi öğrencilerinin mesleki riskleri
nedeniyle HBV konusundaki tüm soruları doğru
cevaplamaları ve tümünün aşılanmış olması
beklenmektedir. Bu konudaki eğitimlerin, farkındalığın ve
henüz aşılanmamış olanların aşılanma oranlarının
arttırılması gerekmektedir.
Anahtar kelimler: HBV, Hepatit B Virüsü, Hepatit B
Virüs Aşısı, Tıp Fakültesi öğrencis