WORLD CHILDREN CONFERENCE-II, Lefkoşa, Kıbrıs (Kktc), 21 - 23 Mayıs 2021, cilt.1, ss.670-679
Kent içerisinde farklı yaş gruplarında, farklı cinsiyette, fiziksel farklılık gösteren kullanıcı grupları
bulunmaktadır. Kentteki bu kullanıcı grupları, genellikle normal ve engeli bulunan kullanıcılar olarak
kategorize edilebilmektedir (Bayraktar, 2006). Kategorize edilen bu grup içerisinde yer alan engelliler;
doğuştan veya daha sonrasında farklı nedenlerden dolayı fiziksel, bilişsel, sosyal ve duygusal hislerini farklı
düzeylerde kaybeden ve standart yaşam olarak adlandırılan hayatın gereksinimlerine uygunluğu bulunmayan,
bağımsız hareketlerde bulunabilmesi için sosyal alanlarda erişilebilir düzenlemelere ihtiyaç duyan kişilerdir.
Farklı fiziksel, zihinsel veya karakteristik özelliklere sahip bireylerin bir arada engelsiz bir şekilde zaman
geçirmeleri psikolojik ve sosyolojik açıdan bir gereksinimdir. Özellikle kentsel alanlarda görülen ve
erişilebilirlik standartlarına uygun olmayan tasarımlar, engellik statüsü içerisinde yer alan kullanıcı grupları
için büyük olumsuzluklar doğurmaktadır. Bu nedenle fiziksel, psikolojik, duygusal ve zihinsel gelişimlerinde
olumsuzluklar görülebilmektedir. Bu olumsuzluklar kentin yaşam kalitesini düşüreceğinden, yapılacak olan
planlama, tasarım, uygulama sürecinde engelli kullanıcıların istek ve ihtiyaçları iyice analiz edilmeli ve
erişim, kullanım ve yaşam faktörleri göz önünde bulundurularak kent olgusu güçlendirilmelidir.
Bu bağlamda çalışmamızda engelli çocuklar için engelsiz parkların peyzaj düzenlemeleri üzerine
yoğunlaşılmış ve değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışmada, engelli kullanıcılara yönelik Ulusal ve
Uluslararası standartlar ve konu üzerinde literatür taramaları ana materyali oluşturmaktadır. Çalışmada
engelsiz park alan kullanımlarının engelli çocukların sosyo- kültürel kullanımlarına uyarlanacak şekilde
belirlenen standartlar araştırılmıştır. Araştırma kapsamında; engelli kullanıcılara yönelik ulusal ve
uluslararası standartlar incelenerek, sert zemine sahip alanlar (yaya yolları, rampalar, merdivenler, otopark
alanları, dinlenme cepleri, spor alanları, oyun alanları), bitkisel alanlar, su öğeleri, kent mobilyaları (oturma
birimleri, aydınlatma elemanları, çöp kutuları, telefon kulübeleri, tuvaletler, işaret/bilgilendirme levhaları)
incelenmiştir. İnceleme sonrasında belirlenen standartların materyallere dökülmesi amacıyla standartların
belirtildiği tablo oluşturulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Çocuk, Engelli, Peyzaj, Engelsiz Park
In the city, there are different age groups, different genders, and physically different user groups. These user
groups in the city can usually be categorized as normal and disabled users. Special needs included in this
categorized group are people who lose their physical, cognitive, social and emotional feelings at different
levels due to different reasons at birth or later. This group is also the people who do not conform to the
requirements of life, called Standard Life, and who need accessible arrangements in social areas to be able to
engage in independent movements. It is a psychological and sociological requirement for individuals with different physical, mental or characteristic features to spend time together without any disabilities. Especially
in urban areas, designs that do not meet accessibility standards cause great disadvantages for user groups that
are included in disability status. For this reason, physical, psychological, emotional and mental development
of negativity can be seen. As these disadvantages will reduce the quality of life of the city, the wishes and
needs of disabled users should be thoroughly analyzed in the planning, design and implementation process to
be carried out, and the urban phenomenon should be strengthened by taking into account access, use and life
factors.
In this context, our study focused on landscape arrangements of barrier-free parks for children with special
needs and evaluations were made. National and international standards for disabled users and literature
surveys on the subject constitute the main material in the study. In this study, the standards determined to
adapt the use of barrier-free parking spaces to the socio-cultural uses for disabled children were investigated.
In the scope of the research; by examining national and international standards for disabled users, areas with
hard floors (pedestrian paths, ramps, stairs, parking areas, resting pockets, sports areas, playgrounds),
vegetation areas, water items, urban furniture (seating units, lighting elements, garbage boxes, telephone
booths, toilets, sign/information boards) were examined. After the examination, a table will be created in
which the standards are specified to put the standards into the materials and will result in proposal ideas.
Keywords: Children, Special Needs, Landscape, Barrier-Free Park