11. Örgütsel Davranış Kongresi, Kastamonu, Türkiye, 31 Ekim - 03 Kasım 2024, ss.149-154
Çalışma
yaşamında rekabet mücadelesi içinde olan bireyler güç kazanma ve kazandıkları
güçlü pozisyonları sürdürmek arzusundadır. Ancak, güç sağlayan yöneticilik gibi
pozisyonlar sona erdikten sonra bireylerin örgütsel çevrede güçsüz olarak
algılandığı ve başarısız olacağı düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı örgütlerde
yöneticilik yaptıktan sonraki süreçte güçsüz olarak algılanan bireylerin
güçsüzlük algısına neden olan faktörlerin ve güçsüzlük durumunun ortaya
çıkardığı sonuçların belirlenmesidir. Araştırma amacı kapsamında kamu
kurumlarında farklı sürelerde yönetici olarak görev yapan bireyler kıdem, unvan,
eğitim seviyesi ve yöneticilik pozisyonu gibi farklı kriterler esas alınarak, 16
çalışan ile yapılandırılmış soru formu aracılığıyla mülakatlar
gerçekleştirilmiştir. Mülakatlardan elde edilen veriler MAXQDA nitel veri
analizi programı kullanılarak kodlanmış ve kategorize edilmiştir. Kodların ve kategorilerin
görselleştirilmesinde frekans analizi, karşılaştırmalı analiz ve ilişki
analizlerinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, güçsüzlük algısına
yol açan faktörler “bireysel” ve “örgütsel” olarak iki ana tema çerçevesinde;
güçsüzlük algısının sonuçları ise “olumlu” ve “olumsuz” olmak üzere iki ana
tema kapsamında sınıflandırılmıştır.
Individuals who are in a competitive struggle in their working lives want to gain power and maintain the powerful positions they have gained. However, it is thought that individuals are perceived as powerless in the organizational environment and will fail after positions that provide power, such as management, end. The aim of this study is to determine the factors that cause the perception of powerlessness in individuals who are perceived as powerless in the process after they have been managers in organizations and the results of the powerlessness situation. Within the scope of the research purpose, interviews were conducted with 16 employees who worked as managers in public institutions for different periods of time, based on different criteria such as seniority, title, education level and management position, using a structured questionnaire. The data obtained from the interviews were coded and categorized using the MAXQDA qualitative data analysis program. Frequency analysis, comparative analysis and relationship analysis were used in the visualization of codes and categories. According to the analysis results, the factors leading to the perception of powerlessness were classified within the framework of two main themes as “individual” and “organizational”; and the results of the perception of powerlessness were classified within the framework of two main themes as “positive” and “negative”.