Çanakkale’nin Sokak Lezzetleri Ustalarının Mesleğe Giriş Hikayeleri: Nitel Bir Araştırma


OZKAN Ç., Bulut V.

Journal of Tourism and Gastronomy Studies, cilt.13, sa.2, ss.1114-1128, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çalışmanın amacı, Çanakkale il merkezinde bulunan sokak lezzetleri ustaları ile görüşme yapılarak mesleğe giriş öykülerinin ortaya çıkarılması, sokak lezzetlerine dikkat çekmek ve turizm sektörüne kazandırılabilmesi konusunda öneriler geliştirmektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden biri olan “Durum Çalışması Deseni” kullanılmıştır. Araştırmada sokak lezzetlerine yönelik literatür taranarak açık uçlu sorular oluşturulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Çanakkale ilinde diğer şehirlerde de olan sokak lezzetlerinin olduğu ve birkaç kişi ile evde veya küçük dükkanlarda üretime devam edildiği görülmektedir. Bunun yanı sıra lezzet ustalarının tamamı kendi yaptıkları lezzetlerin eşsiz ve benzersiz olduğunu, kendilerinin yaptığı şekilde başka kişi veya yerlerin yapamayacağını ifade etmektedirler. Sokak lezzetleri ustalarının mesleklerini genelde aile üyelerinden birinden veya ustalarından öğrendikleri ve uzun zamandır yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılanların mesleğe giriş öyküleri dinlendiğinde, katılımcılardan 3’ü babasından, 3’ü ustasından, 2’si arkadaşından 1’i kendisi video izleyerek ve eşinden, 2’si amcasından ve abisinden mesleği öğrendiği sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of the study is to reveal what street flavors are by interviewing street flavor masters in the city center of Çanakkale, to draw attention to street flavors and to develop suggestions for their inclusion in the tourism sector. In this research, ‘Case Study Design’, which is one of the qualitative research designs, was used. According to the findings obtained from the research; it is seen that there are street flavours in Çanakkale province, which are also found in other cities, and that production continues at home or in small shops with a few people. In addition, all of the flavour masters state that the flavours they make are unique and unparalleled, and that other people or places cannot make them the way they do. It is concluded that street flavour masters generally learnt their profession from others and have been doing it for a long time.