Turkish Journal of Educational Studies, vol.9, no.2, pp.355-372, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
Due to the COVID-19 epidemic, our education system has changed both individually and socially. In this study,
it is aimed to determine the positive and negative aspects of online education by examining the perspectives of
students with high school education living in Çanakkale. The data obtained as a result of the questionnaire applied
to a total of 235 individuals, 161 high school students and 74 high school graduates, studying at Çanakkale Public
Education Center Directorate, were analyzed with SPSS 24.0. Participants are in the 14-21 age range and include
individuals who continue their education in high school grades 9-10-11-12 and have graduated from high school.
According to the results of the research, it was determined that female, 14-year-old, and 11th grade students gave
more positive answers than other groups in examining the attitudes and behaviors of students with high school
education in Çanakkale province towards online education. The results obtained in this study were compared with
the results of previous studies in the literature and suggestions were presented to help students with high school
education overcome the problems they encounter in the online education system.
COVID-19 salgını nedeniyle eğitim sistemimiz hem bireysel hem de toplumsal olarak değişime uğramıştır. Bu
çalışmada; Çanakkale'de yaşayan lise düzeyinde eğitime sahip öğrencilerin bakış açıları incelenerek çevrimiçi
eğitimin olumlu ve olumsuz yönlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çanakkale Halk Eğitim Merkezi
Müdürlüğü'nde öğrenim gören 161 lise öğrencisi ve 74 lise mezunu olmak üzere toplam 235 bireye uygulanan
anket sonucunda elde edilen veriler SPSS 24.0 ile analiz edilmiştir. Katılımcılar 14-21 yaş aralığında olup lise 9-
10-11-12 sınıflarda öğretime devam eden ve liseden mezun olmuş bireyleri kapsamaktadır. Araştırma sonucuna
göre, kadın, 14 yaş grubu ve 11. sınıf öğrencilerinin Çanakkale ilindeki lise düzeyinde eğitime sahip öğrencilerin
çevrimiçi eğitime yönelik tutum ve davranışlarının incelenmesi konusunda diğer gruplara göre daha olumlu yanıt
verdikleri belirlenmiştir. Bu çalışmada elde edilen sonuçlar literatürde daha önce yapılmış çalışmaların sonuçları
ile karşılaştırılmış ve lise düzeyinde eğitime sahip öğrencilerin çevrimiçi eğitim sisteminde karşılaştıkları sorunları
aşmalarına yardımcı olacak öneriler sunulmuştur.