Turistlerin seyahat kararı süreci, turizmde ilgi çekici bir araştırma alanı olmaya devam
etmektedir. Konuyla ilgili araştırmalar, destinasyonların sahip olduğu çekicilik
potansiyelinin destinasyon imajında ve seyahat motivasyonunda etkili olduğunu
göstermektedir. Destinasyonların çekiciliklerinin ortaya çıkarılması rekabet avantajı elde
etmelerinde önemli bir unsurdur. Bu çalışmanın temel amacı, turistlerin seyahat deneyimi
sonrasında ada destinasyonların çekicilik potansiyelini değerlendirmeyi sağlayacak bir
ölçek ortaya koymaktır. Çalışma nicel araştırma deseniyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin
elde edilmesi sürecinde seyahatini tamamlayan ziyaretçilerin görüşlerine ulaşmak esas
alınmıştır. Veriler 2021 yılının Ekim ayında Gökçeada’yı ziyaret eden ve araştırmaya
katılmayı kabul eden 400 ziyaretçiden yüz yüze anket yoluyla elde edilmiştir. Araştırma
kapsamında alanyazın incelemesi sonucu hazırlanan anket ölçeğe açıklayıcı faktör analizi
ve doğrulayıcı faktör analizi yapılarak ölçeğin geçerliği sağlanmış, son olarak da ölçek
boyutlarına tek yönlü ANOVA analizi uygulanmıştır. Analiz sonuçlarına göre; adayı farklı
sayılarda ziyaret eden turistlerin ‘destinasyon çekiciliği’ ve ‘fiyat boyutlarına ilişkin
algılarında anlamlılık söz konusudur.
The travel decision process of tourists remains an interesting area of research in tourism.
Research on the subject shows that the attractiveness potential of destinations is effective
in destination image and travel motivation. Revealing the attractiveness of destinations is
an important element in attaining competitive advantage. The main purpose of this study is
to present a scale that will enable to evaluate the attractiveness potential of island
destinations after the travel experience of tourists. The study was carried out with a
quantitative research design. In obtaining the data, it was based on reaching the opinions of
the visitors who completed their travel. The data were obtained through face-to-face
questionnaires from 400 visitors who visited Gökçeada in October of 2021 and agreed to
participate in the research. Within the scope of the research, the validity of the scale was
verified by performing explanatory factor analysis and confirmatory factor analysis to the
questionnaire scale, which was prepared as a result of the literature review. Finally, oneway ANOVA analysis was applied to the scale dimensions. The results reveal that there are
significant relationship among the perceptions of tourists who are grouped according to
visiting frequency, with 'destination attractiveness' and 'price’ dimensions.