İksad Publishing House, Ankara, 2020
ÖNSÖZ
Son yıllarda içinde bulunduğumuz çağın sosyokültürel
ve eğitimsel paradigmalarının oldukça hızlı değişimine şahit oluyoruz. Bu hızlı
değişim, algıları, tutumları, yaklaşımları ve bakış açılarını da sürekli
değiştirmekte ve bizleri yeni ufuklara doğru yönlendirmektedir.
“Gençlikten Yaşlılığa Eğitimde Yeni Yaklaşımlar”
kitabı, eğitim alanında lise öğrencilerinden yaşlı ebeveynlere kadar farklı yaş
gruplarının çeşitli kavramlara yönelik görüşleri ve tutumlarını sergileyerek
kapsamlı ve çok yönlü bir bakış açısı sunmaktadır. Bu kitap akademisyenlere,
öğretmenlere, öğrencilere, araştırmacılara, uzmanlara, sosyal hizmet
uzmanlarına ve diğer ilgili kişilere, eğitimin çeşitli alanlarında “öğrencilerin
müzik kavramına ilişkin bilişsel yapıları”, “gençlerin sosyal medya tutum ve
alışkanlıkları”, “okullarda örgütsel kültür”, “okullarda farklılıkların
yönetimi” ve “yaşlı ebeveynlerin torun bakımına yaklaşımları” gibi oldukça ilgi
çekici konularda önemli faydalar sunmaktadır. Eğitim bilimlerine yönelik bu çok
disiplinli bakış açılarının, farklı araştırmalar için de önemli bir perspektif sağlayacağı
düşünülmektedir.
Kitabın birinci bölümünde yer alan Şehriban Koca’nın çalışması, lise
öğrencilerinin “Müzik”
kavramına ilişkin bilişsel yapılarını kelime ilişkilendirme testi kullanarak incelemekte
ve öğretmenlere öneriler sunmaktadır.
İkinci
bölümde Güllü Özdemir, Elif Akçaöz ve Hafize Er Türküresin tarafından yapılan
çalışmada, Sosyal Bilgiler öğretmen
adaylarının sosyal medyaya yönelik tutumları ile sosyal medya bağımlılık
düzeyleri çeşitli değişkenlere göre incelenerek, sosyal medyanın olumlu ve
olumsuz etkileyen yönlerine dikkat çekilmektedir.
Üçüncü
bölümde Kasım Kaya, Ahmet Kaya ve Büşra Akyüz, okullardaki örgütsel
kültüre ilişkin öğretmen görüşlerini çeşitli demografik değişkenlere göre
incelemiştir. Her örgütün kendine özgü kişiliği olduğuna değinen yazarlar, okullardaki
örgütsel kültürün rekabet avantajı sağlaması konusuna dikkat çekerek, okullarda
güçlü bir örgüt kültürünün oluşmasında yöneticilerin önemli bir unsur olduğunun
altını çizmektedir.
Dördüncü bölümde Kasım Kaya, Ahmet Kaya ve Büşra
Akyüz, günümüz
dünyasında; yaşam tarzları, kültürel değerler, inanç değerleri, kişisel değerler
gibi farklılıkların yönetim açısından önemine değinerek, bu farklılıkların iyi
yönetilmesi ile verimli örgüt performansının yükseltilmesine dikkat çekmişler
ve bunu öğretmenlerin çalıştıkları okullarda farklılıkların yönetimine ilişkin
görüşleri çerçevesinde tartışmışlardır.
Beşinci bölümde ise Fatma Tezel Şahin ve
Betül Kübra Şahin Yonca, toplumun temelini oluşturan en küçük kurum olan aile
içinde, torunlarına bakan büyük ebeveynlerin, torun bakımı sürecinde yaşadıkları
mevcut durumu belirleyerek, özellikle hangi
konularda zorlandıklarını, desteğe ihtiyaç duyduklarını ve konuya ilişkin katılımcıların
önerilerini ortaya koymaktadır.
Görüldüğü gibi bu kitapta, gençlik döneminden yaşlılığa kadar çeşitli yaş gruplarından öğrenci, öğretmen ve ebeveynlerin görüşlerine yer verilmiş, eğitimdeki farklı kavramlar ve yaklaşımlar çeşitli boyutlarıyla ele alınmıştır. Kitapta emeği geçen tüm yazarlara teşekkür ederiz.