International journal of advances in engineering and pure sciences (Online), vol.34, no.4, pp.1-13, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
In this study, the knowledge levels of the teachers working at İSTEK
Schools serving in the center and districts of Istanbul regarding the
responsibilities required by the Occupational Health and Safety Law 6331 were
evaluated by considering their different demographic characteristics.
Face-to-face survey method technique was applied to the participants in
obtaining the study data. SPSS 24.0 statistical package program was used for
data entry and analysis. As a result of the cross-table analysis, it was
determined that the majority of the teachers agreed with the opinion that
Occupational Health and Safety culture should be at every stage of life and
that trainings play an active role in reducing dangers and risks. It has been
determined that teachers who have received Occupational Health and Safety
training have more information about what to do as a result of an occupational
accident than those who have not received training. It has been determined that
male teachers' knowledge about OHS risks is higher than female teachers. In
addition, it has been determined that the Occupational Health and Safety training
activities carried out in educational institutions increase the knowledge level
of teachers. According to the results of the research, it is foreseen that
organizing organizations such as exhibitions, seminars and training programs
related to Occupational Health and Safety in schools will contribute to the
creation of safety culture awareness.
Bu çalışmada, İstanbul merkez ve ilçelerinde hizmet veren İSTEK
Okulları’nda görev yapan öğretmenlerin 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunu’nun zorunlu kıldığı sorumluluklara ilişkin bilgi düzeyleri, farklı
demografik özellikleri dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Çalışma
verilerinin elde edilmesinde katılımcılara yüz yüze anket yöntemi tekniği uygulanmıştır.
Veri girişi ve analizi için SPSS 24.0 istatistiksel paket programı
kullanılmıştır. Yapılan çapraz tablo analizleri sonucunda
öğretmenlerin büyük çoğunluğunun, İş Sağlığı ve Güvenliği kültürünün hayatın
her aşamasında olması gerektiği, eğitimlerin tehlike ve risklerin
azaltılmasında etkin rol oynadığı görüşüne katıldığı tespit edilmiştir. İş Sağlığı ve Güvenliği eğitimi almış öğretmenlerin iş kazası sonucunda yapılması gerekenler
hakkında eğitim almayanlara göre daha fazla bilgiye sahip olduğu belirlenmiştir.
Erkek öğretmenlerin İSG riskleri hakkında bilgi birikimlerinin, kadın
öğretmenlere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, kurumlarında
gerçekleştirilen İş Sağlığı ve Güvenliği eğitim faaliyetlerinin öğretmenlerin
bilgi seviyesini arttırdığı da belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, okullarda İş Sağlığı ve
Güvenliği ile ilgili sergi, seminer ve eğitim programları
gibi organizasyonların yapılmasının güvenlik kültürü bilincinin oluşturulmasına
katkı sağlayacağı ön görülmüştür.