International Marmara Social Sciences Congress 2022, Kocaeli, Türkiye, 9 - 10 Aralık 2022, ss.488-496
Endüstri 4.0 sürecinde yükseköğretimde kalitenin artırılmasına yönelik çeşitli bilimsel modeller
denenmektedir. Günümüzün insan profiline bakıldığında, dijital kültür içerisinde kendini
konumlandırmaya çalıştığı görülmektedir. Dijitalleşme ile veri yağmuru altında kalan bireyin
doğrulanmış bilgiye ulaşarak ondan bir çıktı elde etmesi gerekmektedir. Özellikle Z ve Alfa kuşağı
olarak adlandırılan yeni neslin bilgiyi kullanma bakımından dijital sistem üzerinden süreçlere dahil
olduğu görülmektedir. Bu durum özellikle yüksek öğretimde paradigma değişimi yaratarak, yeni
yaklaşım biçimlerinin geliştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Konuya insanın dünya ve çevresi ile ilişkisini
şekillendiren İletişim Bilimleri çerçevesinde yaklaşıldığında, iletişim fakültelerinde verilen eğitimin
niteliği ve etki derinliğinin yeniden ele alınması gerekmektedir. Bu çalışmada; Tasarım Odaklı Düşünme
Metodolojisi olarak isimlendirilen metodun iletişim fakültelerinde nasıl uygulanabileceğine yönelik bir
açılım getirmektedir. Çalışmada yükseköğretim içerisinde verilen iletişim eğitiminin kalitesinin
artırılmasına ve iletişim bilimi alanındaki bilimsel çıktıların niteliğinin artırılmasına yönelik yeni bir
metot önerisi getirilmektedir. Çalışmada özellikle Tasarım Odaklı Düşünme metodolojisinin farklı
alanlarda sağladığı avantajların iletişim fakültelerinde de kullanılabilmesine yönelik bir entegrasyon
modeli geliştirilmektedir. Empati, Tanımlama, Fikir Üretme, Prototip ve Test Etme olarak beş alt
bileşene sahip olan Tasarım Odaklı Düşünme metodolojisi, ürün ve hizmet geliştirme ya da yaratıcıetkileşimli süreç yönetimi gibi alanlarda yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Bu çalışmada Tasarım
Odaklı Düşünme Metodolojisinin iletişim fakültelerinin yapılanmasına nasıl entegre edilebileceği
tartışılmaya çalışılmıştır. Konu betimsel bir yaklaşımla ele alınarak, çalışmanın özellikle iletişim
fakültelerinin akreditasyon süreçlerine katkıda bulunması beklenmektedir