WORLD CHILDREN CONFERENCE-II, Lefkoşa, Cyprus (Kktc), 21 - 23 May 2021, vol.1, pp.142-143
Technological
yield of the 21st century has increased the active time children spend on the
internet with its usual process. The use of this situation, which can be
interpreted as both advantageous and disadvantageous, in learning environments
has started to be provided with the inclusion of web tools in learning
environments in favor of gaining efficiency in learning and learning. The
primary school science program was created with a constructivist approach that
supports active participation of students. Especially with the support of the
pandemic, the internet, which reaches its highest value in terms of usage
process, can take on an entertaining teaching approach that makes children
active in school and out-of-school environments. In this study, it is aimed to
develop and support the use of web 2.0 tools that are suitable for the
acquisitions in the primary school science program, both required by the age,
brought by the pandemic, and in accordance with the new approaches that the
program envisages. The study, conducted with the qualitative research method,
was designed with a case study. The data obtained in accordance with the
document analysis were analyzed using the sampling method. It was thought that
the web 2.0 tools presented as an example in the study would make science
lessons attractive with the desire of the child to use the internet and set an
example for other lessons.
Keywords: child, internet, web 2.0, science, attaintment.
21.
yüzyılın teknolojik getirisi, olağan süreciyle çocukların internette geçirdiği
aktif zamanı da artırmıştır. Hem avantajlı hem de dezavantajlı olarak
yorumlanabilecek bu durumun öğrenme ortamlarında kullanılması, öğrenmenin ve
öğrenmede verimliliğin kazandırılması lehine, öğrenme ortamlarına web
araçlarının dahil edilmesi ile sağlanmaya başlanmıştır. İlköğretim fen
bilimleri programı öğrencilerin aktif katılımını destekleyen yapılandırmacı
yaklaşım anlayışıyla oluşturulmuştur. Özellikle pandeminin desteğiyle kullanım
süreci açısından en yüksek değerine ulaşan internet, okul içi ve okul dışı
ortamlarda çocuğu aktif kılan eğlenceli bir öğretim anlayışına
bürünebilmektedir. Bu çalışmada ilköğretim fen programında yer alan
kazanımların hem çağın gerektirdiği, hem pandeminin getirdiği, hem de programın
öngördüğü yeni yaklaşımlara uygun web 2.0 araçlarının geliştirilmesi ve
kullanımının desteklenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle yürütülen
çalışma, durum çalışması ile desenlenmiştir. Doküman analizine uygun olarak
elde edilen veriler, örnekleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmada örnek
olarak sunulan web 2.0 araçlarının fen derslerini çocuğun internet kullanma
arzusuyla çekici hale getireceği ve diğer dersler için örnek oluşturacağı
düşünülmüştür.
Anahtar Kelimeler: çocuk, internet, web 2.0, fen,
kazanım.