Jia Jornal (Uluslararası Sanat ve Sanat Eğitimi Dergisi), no.8, pp.26-58, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
The
scope of the "cini" field of the Faculty of Fine Arts, Traditional
Turkish Arts Department should be valued as traditional Turkish ceramics,
unlike the meanings of the word "cini" used in today's Turkey
Turkish. Like today's plastic, technological and all similar goods, the forms used
in the past and exhibited in museums today were produced to facilitate human
life. The forms , such as plates, beekeeping, architectural structures and
decoration elements that are needed in daily life including public and palace
of The Turkish States ruled by Turks and symbolized with the 16 stars on the
Presidential Seal of Turkey, were produced with in the same possibilities and
technical knowledge of that time. Regardless of the material, all of these
products are the material elements of the culture. In addition to those
produced in the Turkish States, fired clay forms that were produced by other
States, primarily to order, but needed, liked and used by the Turks, should
also be evaluated in the field of "cini" in Faculty of Fine Arts,
Department of Traditional Turkish Arts. In order for students to design and
produce the right product and to conserve the past product accurately, they
should be able to consider and evaluate Turkish culture as a whole, without
distinguishing between ceramic, porcelain, cini, and fritware. In this study,
with this point of view, the production techniques that can be used in creating
a "cini" ground work are conveyed with examples.
Güzel
Sanatlar Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü “çini” alanının kapsamı,
günümüz Türkiye Türkçesinde kullanılan “çini” kelimesinin anlamlarından farklı
olarak geleneksel Türk seramiğidir. Günümüzdeki plastik, teknolojik ve benzeri
tüm eşyalar gibi geçmişte üretilmiş olan günümüzde ise müzelerde sergilenen
formlar, insan yaşamını kolaylaştırmak için üretilmişlerdir. Türkiye
Cumhuriyeti Forsunda yer alan 16 yıldız ile simgelenen Türk Devletleri’ nin
yani yöneticisi Türk olan Devletler tarafından gerek halk gerekse de saray için
mimari yapı ve süsleme elemanları, yemek yiyebilmek, arı kovabilmek gibi günlük
yaşamda ihtiyaç duyulabilecek bütün formlar, üretildikleri zamanın teknik bilgi
ve olanakları ile üretilmişlerdir. Malzeme farketmeksizin bu ürünlerin tümü kültürün
maddi ögeleridir. Türk Devletlerinde üretilenler yanı sıra sipariş öncelikli
olmak üzere diğer Devletler tarafından üretilmiş fakat Türkler tarafından ihtiyaç
duyulmuş, beğenilmiş, kullanılmış olan pişmiş toprak eşyalar da Güzel Sanatlar
Fakültesi Geleneksel Türk Sanatları Bölümü “çini” alanında
değerlendirilmelidir. Öğrencilerin, doğru ürünü tasarlayarak üretebilmesi ile
geçmişteki ürünü doğru koruyabilmesi için seramik, porselen, çini, sırçalı
(fritli) çamur ayırt etmeden Türkçe birlikteliğinde Türk kültürünü bir bütün
olarak ele alıp değerlendirebilmelidir. Bu çalışmada bu bakış açısı ile “çini”
alt yapı oluşturmada kullanılabilecek üretim teknikleri, konu örnekleri ile
aktarılmıştır.