International SOCIAL SCIENCES STUDIES Journal, cilt.115, sa.9, ss.8314-8326, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuğa sahip ebeveynlerin çocuk yetiştirme stillerini
belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nicel araştırma
modellerinden betimsel tarama modelinde tasarlanmıştır. Çalışma grubunu Çanakkale ilinde
okul öncesi eğitime devam eden çocuklara sahip 532 ebeveyn oluşturmaktadır. Satow (2013)
tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması araştırmacılar tarafından yapılan Ebeveynlerin
Çocuk Yetiştirme Stilleri Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırma verilerinin
analizinde betimsel istatistikten faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda; okul
öncesi dönem çocuğa sahip ebeveynlerin çocuk yetiştirme stillerinin alt boyutlarından en çok
sevgi, eş ile işbirliği ve bağımsız olma boyutlarının ön plana çıktığı; dindarlık ve otorite
boyutlarının daha geri planda kaldığı tespit edilmiştir. Ebeveynlerin çocuk yetiştirme stillerinin
ebeveynlerin cinsiyetine, eğitim durumuna ve mesleklerine göre anlamlı farklılık gösterdiği;
ebeveynlerin yaşlarına ve sahip oldukları çocuk sayılarına göre ise değişmediği elde edilen
sonuçlar arasındadır. Araştırmada çocuk yetiştirme stillerinin alt boyutlarına ilişkin bulgular
dikkate alındığında; özellikle dindarlık boyutunda kadınlarla erkekler arasında diğer boyutlara
göre daha fazla farklılık olduğu, kadınların erkeklere göre dindarlık boyutuna daha fazla önem
verdiği; ebeveynlerin çocuk yetiştirme stillerinin sevgi, otorite ve bağımsız olma boyutlarında
büyük yaş grupları lehine; okul ile işbirliği boyutunda ise tek çocuk sahibi ebeveynlerin lehine
değiştiği görülmektedir.
The aim of this study is to determine the child-rearing styles of parents with preschool children
and to examine them in terms of various variables. This study employed the descriptive survey
model, one of the quantitative research models. The working group consisted of 532 parents
who have children attending preschool education in Çanakkale. Scale for Parents' Child-Rearing
Style, developed by Satow (2013) and adapted in Turkish by the researchers, was used as a data
collection tool. In the study, descriptive statistics were used to analyze the data. In line with the
findings obtained; it was determined that the dimensions of love, cooperation with spouse and
independence were the most prominent sub-dimensions of the child-rearing styles of parents
with preschool children, while the dimensions of religiosity and authority remained in the
background. In line with the findings obtained, it was also found that parents' child-rearing
styles differed significantly according to their gender, educational status and occupation, but not
according to their age and the number of children they have. When the findings related to the
sub-dimensions of child-rearing styles are taken into consideration, it is seen that there is more
difference between women and men especially in the dimension of religiosity compared to other
dimensions, women attach more importance to the dimension of religiosity than men; in the
dimensions of love, authority and independence, parents' child rearing styles changed in favor of
older age groups; in the dimension of cooperation with the school, it is seen that it has changed
in favor of parents with only one child.