Adaptation of the Engineering Professional Responsibility Assessment Tool (EPRA) to Turkish Engineering Students


Creative Commons License

Korkmaz G., Toraman Ç., Demir E.

YÜKSEKÖĞRETIM DERGISI, cilt.15, sa.2, ss.337-352, 2025 (ESCI)

Özet

Toplumsal dönüşüm, gelişen endüstri beklentileri ve sürdürülebilirlik endişeleri nedeniyle mühendislik eğitiminde önemli bir değişim yaşanmıştır. Sonuç olarak, öğrenciler için temel bir yeterlilik olarak sosyal sorumluluğu vurgulayan etik eğitimiyle birlikte mühendislik eğitim programında yeni yeterlilikler dahil edilmiştir. Bu makale “Mühendislik Mesleki Sorumluluk Değerlendirmesi (EPRA)”nın Türk kültürüne uyarlanmasını amaçlamaktadır. Veriler iki farklı gruptan elde edilmiştir. 1. gruptaki katılımcılar 490 mühendislik fakültesi öğrencisinden, ikinci gruptaki katılımcılar ise 747 öğrenciden oluşmaktadır. Orijinal ölçek 51 madde ve 8 faktörden oluşmaktadır. Ölçeğin yapı geçerliğini incelemek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmıştır. AFA sonucunda bazı maddeler ölçekten çıkarılarak 25 maddelik üç faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Uyarlanan ölçek, mühendislik eğitimcileri ve araştırmacılar tarafından öğrencilerin sosyal sorumluluk düzeylerine ilişkin çıkarımlarda bulunmak amacıyla kullanılabilecek güvenilir bir ölçme aracıdır. Uyarlanan ölçeğin, mühendislik eğitimcileri ve araştırmacılar için öğrencilerin sosyal sorumluluk düzeylerine ilişkin bilgiler sunan güvenilir bir ölçüm aracı olduğu kanıtlanmıştır. CTT ve IRT içerisindeki güvenilirlik değerleri de birbirini desteklemektedir. IRT’den elde edilen marjinal güvenirlik katsayısı 0,98, CTT içindeki Cronbach Alpha 0,97 ve Omega 0,97 olarak bulunmuştur.