GERHARD RİCHTER’İN RESİMLERİNDE TRAVMA VE BELLEK


Creative Commons License

Doğan S.

SELCUK 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Konya, Turkey, 13 - 15 December 2024, pp.1951-1959, (Full Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Full Text
  • City: Konya
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.1951-1959
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Bu araştırma, Gerhard Richter’in 1960 ile 1965 yılları arasında ürettiği, İkinci Dünya Savaşı ve

Nazizm konularıyla ilintili resimlerini analiz etmeyi amaçlar. Günümüz Alman sanatının önde

gelen isimlerinden olan Richter 1938 Almanya Dresden doğumludur. Günümüze kadar sayısız

çalışmaya imza atan sanatçı Foto-Gerçekçilik’ten Kavramsal Sanat’a değin birçok üslupta

eserler üretmiştir. Sanat kariyerinin başlangıcından günümüze kadar kesintisiz bir şekilde

sürdürdüğü bu eğilimi, daha çok Almanya’nın yakın tarihinde yaşadığı dehşet verici olaylar

etrafında biçimlenerek bir sanat diline dönüşmüştür. Özellikle İkinci Dünya Savaşı, Holokost

ve Nazizim konuları etrafında ürettiği eserleri, kendisinin ve Alman toplumunun üzerinde

yarattığı derin tahribatları yansıtır. Alman toplumunun yakın tarihte yaşadığı travmatik olayları,

kişisel anıları ve otobiyografik ipuçları birleştirerek incelikli bir anlatıma dönüştüren Richter,

aynı zamanda unutma ve yeniden hatırlamanın karmaşık doğasını yansıtır. Gerhard Richter’in

bu konu bağlamında ürettiği eserlerini inceleme konusu yapan bu araştırma, sanatçının ön plana

çıkan resimlerini biçim ve içerik ilişkileri bağlamında çözümlemeyi, eserleri ile dünya görüşü

arasındaki bağlantıları irdelemeyi amaçlar.