6th International Congress on Multidisciplinary Social Sciences (ICMUSS-2024), Ankara, Turkey, 21 - 22 May 2024, pp.110, (Summary Text)
Özet
İki bin yirmili yıllara gelindiğinde artık sanatın gittiği yön gerek sanat gerekse akademi çevrelerinde tartışma konusu olmuştur. Yapay zekanın birtakım tasarımlar üretmesiyle beraber insanoğlu çok uzun ve derinlikli bir süreç olan sanatçılığı birkaç anahtar kelime yazılarak ulaşılabilecek bir aşama olarak değerlendirebileceğini zannetmektedir. Ancak şu unutulmamalıdır ki hem estetik hem de yaratıcılık açısından kopya olan gerçeğiyle karşılaştırılamaz. Sanat var olduğundan beri orijinal eserlerin kopyalarıyla karşı karşıya gelinmiştir. Özellikle Rönesans resimleri birçok reprodüksiyona sahiptir. Bugün yapay zekâ platformlarının sunduğu tasarımsal hizmetler, bundan sadece biraz daha ileriye gidip, bir sanat akımındaki birçok benzer özelliği, resimlerden ve fotoğraflardan referanslar alarak bir tasarım üretme seviyesine ulaşmıştır. Fakat Walter Benjamin’in “Sanatın Aurası”ndan bahsederken ele aldığı benzersizlik, biriciklik bu tasarımlarda söz konusu olamamaktadır. Ayrıca yaratıcı bir estetik eser üretmek için gereken anlamsal bağlar, imgeler, semboller ve metaforlara dair bilinçli bir tercihte bulunmaksızın ortaya çıkan ürün sanatsal olabilir mi bu da meçhuldür. Tüm bunların ötesinde, şu an hayatı sona ermiş olanlar da dahil yüz binlerce hatta milyonlarca sanatçının, on yıllar boyu hem teknik hem de felsefi açıdan üstüne çalıştıkları eserlerin web’de yayınlandığı andan itibaren bir referansa indirgenmesi etik midir? Yoksa bu yapıyı bir tasarım aracı olarak kabullenip kullanmaya devam mı edilmelidir? Bu sorular, yakın gelecekte sanat çevrelerini ve akademiyi meşgul etmeye devam edecek gibi görünmektedir. Fakat yapay zekanın, bir insanın ürettiği karmaşıklıkta bir eser üretecek seviyeye gelmesi pek muhtemel gözükmemektedir.
Anahtar Kelimeler: Yapay Zeka, Resim, Dijital, İllüstrasyon, Tasarım, Teknoloji.