WORLD WOMEN STUDIES CONFERENCE-VIII, Antalya, Turkey, 7 - 08 March 2025, pp.1287-1295, (Full Text)
Tattoo is the art of painting our emotions, thoughts, feelings on our body. It has been transferred from history to the present day as a symbol by societies with different beliefs, lineages and different languages. It was accepted as a means of communication and people were able to express themselves. It has been observed that women with different ethnic structures and beliefs (Assyrian, Muslim, Yazidi) living in the Southeastern Anatolian cities of our country express their thoughts and feelings, which they cannot express, by transferring them through their bodies. Mardin tattoos are similar to tattoos made in Central Asia and the Middle East. Tattoos in Mardin and surrounding provinces are similar to the signs in inscriptions that shed light on history, especially the Orhun Inscriptions. Although Mardin tattoos are not just pictures, they are also written forms of tattoos.Sometimes it is done for beauty, for disease, and in other cases to achieve a different appearance. It is one of the important symbols in the process of transformation of personality into social personality. Tattooing is actually a non-verbal communication. Each symbol represents a tribe, an organization, a community and a sacred. Human beings, who have to show the values, meanings and sacred things in their lives on the objects in their living spaces, have revealed their identity by using tattoos in this way. Tattoo is the ancestor of writing. The sign is older than the letter. Tattoo is considered as a technique of creating character, identity and brand in people with its ability to create meaning. In this research, the reasons for tattooing were investigated by conducting a literature review of the tattoo culture, which is prevalent in the Southeastern Anatolia Region of our country. It has been concluded that tattoos, which convey individuals' feelings of belonging to the civilizations they live in, have an important place in the expression of sociological reality.
Dövme duygularımızın, düşüncelerimizin, hislerimizin, bedenimize resmetme sanatıdır. Farklı inanışa, soya ve farklı dile sahip toplumlar tarafından sembol olarak tarihten günümüze aktarılmıştır. İletişim aracı olarak kabul görmüş ve insanlar kendilerini anlatabilmişlerdir. Ülkemizin Güneydoğu Anadolu şehirlerinde yaşamlarını sürdüren değişik etnik yapısı ve inanışı (Süryani, Müslüman, Ezidi) olan kadınların dile getiremedikleri, düşünce ve hislerini, bedeninden aktararak ifade ettikleri gözlemlenmiştir. Mardin dövmeleri Orta Asya ve Orta Doğu’da yapılan dövmeler ile benzerlik gösterir. Mardin ve çevre illerdeki dövmeler başta Orhun Yazıtları olmak üzere tarihe ışık tutmuş yazıtlardaki işaretler ile benzerlik göstermektedir. Mardin dövmelerinin sadece resim değil olmamakla birlikte dövmelerin yazıya d.nüşmüş şekilleridir. Bazen güzellik, hastalık için bazı durumlarda ise farklı görüntüye ulaşmak nedeniyle yapılmıştır. Kişiliğin sosyal kişiliğe dönüşüm sürecinde önemli sembollerdendir. Dövme aslında s.zlü olmayan bir iletişimdir. Her simge bir kabileyi, bir örgütü, bir topluluğu ve bir kutsalı temsil etmektedir. Hayatında ki değerler, anlam ve kutsalları yaşam alanı içerisindeki objelerde göstermek zorunda olan insanoğlu dövmeyi de bu şekilde kullanarak kimliğini ortaya koymuştur. Dövme yazının atasıdır. İşaret harften daha eskidir. Dövme anlam yaratma özelliğiyle insanda karakter, kimlik ve marka yaratmanın tekniği olarak düşünülmektedir. Bu araştırmada ülkemizin Güneydoğu Anadolu Bölgesinde yoğun g.rülen dövme kültürü literatür taraması yapılarak dövmenin yapım nedenleri araştırılmıştır. Bireylerin yaşadıkları medeniyetlere ait olma duygularını aktaran dövme, sosyolojik gerçekliğin ifadesinde önemli bir yere sahip olduğu kanısına varılmıştır.