Evrim Teorisi ve Nedensellik İlkesi


Özgökman F.

ICAR, Ankara, Türkiye, 25 - 26 Temmuz 2023, cilt.11, ss.40-43

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 11
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.40-43
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet Darwin tarafından ileri sürüldüğü üzere evrim teorisi, eğer başlangıçta yeryüzünde basit bir canlı form mevcut ise doğal seçilimle günümüzdeki en karmaşık formlarına kadar zengin canlı çeşitliliğinin ortaya çıkabileceğini varsayar. Fakat daha sonra evrim teorisi, Darwin tarafından canlılığın kökeni ve insanın zihinsel yetilerini de açıklamak üzere genişletilir. Öyle ki, Darwin’e göre düşünebilen, dinlere inanan ve ahlaki davranışlar sergileyen insanın kökeni, başlangıçtaki cansız maddelerden ortaya çıkan ilk canlı ortak atadan evrimleşen daha alt türlere dayanır. Dolayısıyla evrim teorisine göre, canlıyı cansızdan ayırt eden canlılık ve insanı hayvandan ayırt ettiğine inanıla gelen zihinsel yetilerin yoktan meydana geldiği varsayılır. Çünkü evrimin sonucu olduğu düşünülen canlılık maddede bulunmaz ve zihinsel yetiler ise daha alt türlere gidildikçe ortadan kalkar. Bununla birlikte Descartes’ın ifade ettiği gibi daha çok mükemmel olan daha az mükemmel olandan meydana gelemez. Diğer bir deyişle nedenlerle sonuçların ontolojik olarak denkliği gerekir. Değilse bu, sonuçtaki niteliklerin nedensiz yani yoktan meydana geldiği anlamına gelir. Halbuki insan aklı bunu kabul etmez. Çünkü yokluk hiçbir şeyin nedeni değildir.