Doğuş Üniversitesi Dergisi, vol.14, no.1, pp.27-44, 2013 (Peer-Reviewed Journal)
Post modern dönemde modern klan olarak tanımlanan toplulukların ortaya
çıkması, klan pazarlaması olarak tanımlanan alternatif bir pazarlama yaklaşımının
doğmasına yol açmıştır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de faaliyet gösteren dinsel
toplulukları, modern klan davranışları açısından tanımlamak ve klan pazarlamasının
söz konusu topluluklara ne ölçüde uygulanabileceğini belirlemektir. Bu amaçla
Çanakkale, Biga’da kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen topluluk üyeleriyle anket
yapılmıştır. Analiz sonuçları, topluluğun bir ölçüye kadar modern klan niteliklerine
sahip olduğunu, ancak üyelerinin çoğunun sembolik değerlerden haberdar
olmadığını göstermiştir. Diğer taraftan üyelik türlerine göre davranış farklılıkları,
üyelerin topluluğa bağlılığı ve toplulukla uyumlu davranış gösterip
göstermediklerine yönelik kurulan hipotezler büyük ölçüde doğrulanmıştır. Bununla
birlikte sonuçlar, üyelerin topluluğa karşı gösterdikleri uyum davranışının satın
almaya yönelik tutumlarına yansımadığını göstermiştir.