Gelecek Vizyonlar Dergisi - Future Visions Journal, vol.5, no.2, pp.17-27, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik kelimelerinin baş harflerinin kısaltılması FeTeMM olarak ifade edilmektedir. FeTeMM
eğitimi okul öncesinden başlayarak yükseköğretimi de içine alan disiplinler arası bir yaklaşım olarak ele alınmaktadır. Farklı
alanlarda öğrenim gören adaylarla kıyaslandığında okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının bütünleştirilmiş FeTeMM öğretimini
uygulama hususunda en uygun hedef kitlelerden birisi olduğu söylenebilir. Bu adayların geleceğin öğretmeni olacakları verilecek
olarak eğitimi geleceğin öğretmenleri olarak, FeTeMM eğitimi kapsamında yer alan disiplinleri okul öncesi ve ilkokul eğitiminde
kullanmak ve öğretme sorumluluğunu üstlenmektedir. Bu sebeple, bu araştırma okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının FeTeMM
öğretim farkındalık ve yönelim düzeylerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama
modeli kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini Marmara bölgesinde yer alan bir devlet üniversitesi eğitim fakültesinde
öğrenim gören 3. ve 4. sınıf okulöncesi ve sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Okul öncesi ve sınıf öğretmen adaylarının
FeTeMM öğretim yönelimlerini, Lin ve Williams (2016) tarafından geliştirilen Entegre FeTeMM Öğretimi Yönelim Ölçeğinin,
Hacıömeroğlu ve Bulut (2016) tarafından Türkçe uyarlaması yapılan “FeTeMM öğretim yönelimi” ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada
ayrıca Buruk ve Korkmaz (2016) tarafından geliştirilen FeTeMM Farkındalık Ölçeği ile veriler toplanmıştır. Elde edilen bulgular
neticesinde, öğretmen adaylarının genel olarak FeTeMM eğitimi farkındalık ve yönelim düzeylerinin olumlu ve yüksek olduğunu
ortaya koymuştur. Adayların FeTeMM eğitimi kapsamında olumlu görüşlerinin olduğu, olumsuz bakış açıları geliştirmedikleri
görülmektedir. Cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenim görülen program değişkenlerine göre öğretmen adaylarının FeTeMM farkındalığına
yönelik görüşleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre adayların FeTeMM öğretim
yönelimleri arasında anlamlı bir farklılık olmadığı görülmektedir. Sınıf düzeyi değişkenine göre adayların FeTeMM öğretimine
yönelik tutumları arasında 4. sınıfların lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğrenim görülen program değişkenine göre
adayların tutum, sübjektif ölçüt ile algılanan davranış kontrolü ve davranış yönelimiyle ilişkili görüşleri arasında anlamlı bir farklılık
olduğu ve bu farklılığın sınıf eğitimi programında öğrenim gören öğretmen adaylarının lehine olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelimeler: FeTeMM eğitimi, okul öncesi, sınıf eğitimi, öğretmen adayı.