A bibliometric and content analysis of student engagement research in English language teaching


Hınız G., Çelik Ö.

Language Awareness, 2024 (AHCI) identifier

  • Publication Type: Article / Article
  • Publication Date: 2024
  • Doi Number: 10.1080/09658416.2024.2367970
  • Journal Name: Language Awareness
  • Journal Indexes: Arts and Humanities Citation Index (AHCI), Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, Academic Search Premier, IBZ Online, EBSCO Education Source, Education Abstracts, Educational research abstracts (ERA), ERIC (Education Resources Information Center), Linguistic Bibliography, Linguistics & Language Behavior Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, DIALNET
  • Keywords: bibliometric research, bibliyometrik araştırma, content analysis, English language teaching, etkin öğrenci katılımı, içerik analizi, learner, Student engagement, öğrenci, İngiliz Dili Eğitimi
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Student engagement research in the field of English language teaching (ELT) has substantially increased in recent years. However, there is a research gap concerning the up-to-date analysis of the current state of student engagement research in ELT. This study aims to provide a comprehensive overview of the historical evolution of trends in published articles, the most influential journals, leading researchers, contributing countries and institutions, impactful articles, emerging themes and methodological characteristics of student engagement research in ELT through bibliometric and content analysis. Data for the study were gathered from 175 research articles retrieved from Web of Science and Scopus databases. The findings indicate a growing interest in student engagement research in ELT, with a particular focus on learner psychology and writing skills, while reading, listening, and speaking received considerably less attention. The findings from the study offer resources, research ideas, avenues for publication, professional development, and collaboration. Abstract (in Turkish): Öz İngiliz Dili Eğitimi (English Language Teaching - ELT) alanında etkin öğrenci katılımı (student engagement) üzerine yapılan araştırmalar son yıllarda önemli ölçüde artmıştır. Buna karşın, İngiliz Dili Eğitimi alanında etkin katılım araştırmalarının güncel durumunun analizine ilişkin alanyazında bir boşluk bulunmaktadır. Bu çalışma, bibliyometrik ve içerik analizi yoluyla, konuya ilişkin yayınlanan makalelerdeki eğilimlerin tarihsel gelişimi, en etkili dergiler, önde gelen araştırmacılar, katkıda bulunan ülkeler ve kurumlar, etkili makaleler, ortaya çıkan temalar ve ELT’de etkin öğrenci katılımı araştırmalarının metodolojik özellikleri hakkında kapsamlı bir bakış sunmayı amaçlamaktadır. Çalışma için veriler, Web of Science ve Scopus veri tabanlarından seçilen 175 araştırma makalesinden toplanmıştır. Bulgular, ELT’de etkin öğrenci katılımı araştırmalarına artan bir ilgi olduğunu, özellikle öğrenci psikolojisi ve yazma becerilerine odaklanıldığını, okuma, dinleme ve konuşmanın ise çok daha az ilgi gördüğünü göstermektedir. Çalışmadan elde edilen bulgular, akademik dergiler, araştırma fikirleri, yayın, mesleki gelişim ve iş birliğine yönelik öneriler sunmaktadır.