Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Öğretiminde Yapay Zekâ Kullanımına İlişkin Görüşleri


Köroğlu A., KANA F.

BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, cilt.20, sa.45, ss.1-37, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının dil öğretiminde yapay zekâ kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmada Türkçe öğretmeni adaylarının yapay zekanın ne olduğu, öğretmen adaylarının haberdar oldukları yapay zekâ araçları, yapay zekâ araçlarının dil öğretiminde nasıl kullanılacağı, yapay zekâ araçları ile materyal tasarımı, dil bilgisi öğretiminde yapay zekâ araçlarının kullanımı, yapay zekâ araçlarının etik boyutu ve dil öğretiminde yapay zekâ kullanımının öğretmenlik mesleğinin geleceğine ilişkin görüşleri alınmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanarak tümdengelimci (betimsel) analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda yapay zekâ araçlarının eğitimde çeşitli avantajlar sunduğu kabul edilmekle birlikte, bu teknolojilerin kullanımıyla ilgili endişelerin de bulunduğu tespit edilmiştir.
The aim of this study is to reveal the views of prospective Turkish teachers on the use of artificial intelligence in language teaching. In the study, the opinions of prospective Turkish teachers on what artificial intelligence is, artificial intelligence tools that prospective teachers are aware of, how to use artificial intelligence tools in language teaching, material design with artificial intelligence tools, the use of artificial intelligence tools in grammar teaching, the ethical dimension of artificial intelligence tools and the future of the teaching profession of using artificial intelligence in language teaching were taken. Case study, one of the qualitative research designs, was used in the study. The data were collected through a semi-structured interview form and analyzed by deductive analysis method. As a result of the research, it was found that although it was accepted that artificial intelligence tools offer various advantages in education, there are also concerns about the use of these technologies.