Tıp Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığının İncelenmesi


Tekin M.

IX International Eurasian Educational Research Congress, İzmir, Türkiye, 22 Haziran 2022, ss.1305-1306

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1305-1306
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Tıp Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılığının İncelenmesi

Murat Tekin

Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi

ÖZET

Problem Durumu

İnternet kullanıma başlamasıyla birlikte hızla yayıldı ve günlük hayatımızda bilgiye ulaşmanın yanında sosyal ve etkin

bir iletişim aracı haline geldi. Olumlu ve olumsuz yönleri olan internete fazla düşkünlük sebebiyle İnternet bağımlılığı

kavramı da ortaya çıktı. Bu kavramı ilk kez Goldberg’in tanımladığı söylenmektedir. İnternet bağımlılığı hastalığı

kavramı ise Young tarafından gündeme getirildi. Young İnternet bağımlılığını; ‘İnternetin fazla kullanma isteğinin önüne

geçilememesi, İnternete bağlı olmadan geçirilen zamanın kıymetinin azalması, internete ulaşılamadığında aşırı sinirlilik

ve saldırganlık oluşması ve kişinin hayatının (ev, iş ve sosyal hayat) giderek bozulması’ olarak tanımladı.

İnternet bağımlılığı araştıran çok sayıda çalışma vardır. Yuan Chien Pan ve arkadaşları tarafından yapılan metaanalizde

internet bağımlılığın yıllar içinde giderek arttığı gösterildi. Türkiye İstatistik kurumu tarafından yapılan Hane Halkı

Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırmasına (2021) göre internete erişim imkânı olan hane oranı %92 idi. Daha önceki

verilerinde interneti en çok 16-24 yaş grubunun, Yüksekokul, üniversite ve daha üst düzeyi eğitime sahip olanların daha

fazla kullandığı ve yıllar arasında bu kullanımın gittikçe yükseldiği belirtildi. Bu çalışma Tıp Fakültesi öğrencilerinde

internet bağımlılık düzeylerinin cinsiyete ve döneme göre farklılıklarını tanımlamak üzere tasarlandı.

Araştırma Yöntemi

Bu araştırma kesitsel tanımlayıcı türünde hazırlanmış bir araştırmadır.

Araştırmanın katılımcıları 2021-2022 Eğitim Yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Tıp Fakültesinde öğrenim

gören birinci sınıftan altıncı sınıfa öğrencilerden oluşmuştur. Araştırmaya katılımda gönüllülük esastır. Gönüllü

öğrencilerin katılımı ile oluşturulan örneklem amaçlı örneklem olarak değerlendirilebilir. Amaçlı örnekleme kitlenin tümü

değil bir kısmı ile çalışılması esasıyla oluşturulur (Şenol, 2012). Amaçlı örnekleme kullanılırken araştırmacılar araştırma

evrenini oluşturacak kişilerin özelliklerini belirler ve bu özelliklere uyan kişilere ulaşır. Araştırmacının evren hakkındaki

bilgisine dayalı olarak araştırmanın amacına yönelik en iyi bilgiyi sağlayabilecek kişilerin (deneklerin) seçilmesi sağlanır

(Christensen, Johnson ve Turner, 2014; McMillan ve Schumacher, 2014).

Araştırmaya 240’ı kadın, 230’u erkek olmak üzere toplam 470 kişi katıldı. Katılanların 115’i Dönem 1, 55’i Dönem 2,

55’i Dönem 3, 66’sı Dönem 4, 102’si Dönem 5, 77’si Dönem 6 öğrencisiydi.

Veri Toplama Aracı

Araştırmada veri toplama aracı olarak Young (1998) tarafından geliştirilmiş Pawlikowski, Altstötter-Gleich ve Brand

(2013) tarafından kısa forma dönüştürülmüş Kutlu ve arkadaşları (2016) tarafından Türk Kültürüne uyarlanmış “Young

İnternet Bağımlılığı Testi-Kısa Formu (YİBT-KF)” kullanılmıştır. YİBT-KF üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı

hakkında bilgi sağlayan bir ölçme aracıdır. YİBT-KF 5 dereceli (1=hiçbir zaman, 5=çok sık) Likert türde ve 12 maddeden

oluşan bir ölçme aracıdır. Tek faktörlü olan ölçme aracında tersten puanlanan madde bulunmamaktadır. Alınabilecek en

düşük puan 12, en yüksek puan ise 60’tır. Ölçme aracından alınan yüksek puan internet bağımlılığı düzeyinin yüksek

olduğunu göstermektedir.

Verilerin Analizi

Elde edilen veriler JAMOVİ programına aktarılmıştır. Bu istatistik yazılımının tercih edilme gerekçesi ücretsiz bir yazılım

olmasıdır (JAMOVI, 2021). Öncelikle YİBT-KF maddeleri bazında tüm katılımcı öğrencilerin betimsel istatistikleri

(aritmetik ortalama, standart sapma, ortanca vb.) incelenmiştir. Cinsiyet ve öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf bazında

karşılaştırma analizleri yapılmıştır. Karşılaştırma analizlerinde Mann Whitney U Test ve Kruskal Wallis Test tercih

edilmiştir. Bu testlerin tercih edilme nedeni YİBT-KF’den öğrencilerin elde ettikleri toplam puanların normal dağılım

göstermemesidir.EJERCongress 2022 Bildiri Özetleri Kitabı / EJERCongress 2022 Abstracts

1306

Beklenen/Geçici Sonuç

Tıp fakültesi öğrencilerinin YİBT-KF’de yer alan 12 maddeye verdikleri yanıtlar üzerinden betimsel istatistikler

incelenmiştir. Ölçeği madde düzeyinde incelediğimizde en yüksek ortalamaya sahip maddeler: ‘Hangi sıklıkta

planladığınızdan daha fazla internette kalırsınız?’ (3,24), ‘Okul veya ders ile ilgili çalışmalarınız hangi sıklıkta internette

harcadığınız süre yüzünden zarar görmektedir?’ (3,04) ve ‘İnternette iken hangi sıklıkta kendinizi ‘birkaç dakika daha’

derken bulursunuz?’ (2,99) maddeleriydi. Katılımcıların bağımlılık düzeyini etkileyen en önemli faktör internette kalma

süreleriydi. Planladıklarından uzun süre internette kalıyorlar ve bu süre ders ya da diğer işlerini etkileyebilecek düzeye

ulaşıyordu.

Öğrencilerin cinsiyetine göre internet bağımlılığı düzeyleri incelenmiştir. Bu inceleme Mann Whitney U Test ile

yapılmıştır. Cinsiyete göre öğrencilerin internet bağımlılığı arasında anlamlı farklılık tespit edilememiştir (p>.05).

Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıfa göre internet bağımlılığı düzeyleri incelenmiştir. Bu inceleme Kruskal Wallis Test

ile yapılmıştır. Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıfa göre internet bağımlılığı arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir

(p<.05). Anlamlı farklılığın hangi grup ya da gruplar arasında olduğunu belirlemek amacıyla nonparametrik Dunn testi

uygulanmıştır. Buna göre dönem 1 öğrencilerinin internet bağımlılık düzeyi anlamlı şekilde dönem 2, dönem 3 ve dönem

5 öğrencilerinden düşüktür.