The paradigm Shift in Teacher Training: Models for the 21st century


Creative Commons License

Avci D. S., Kiraz E.

International Teacher Education and Accreditation Congress , Bursa, Turkey, 18 - 20 October 2024, (Unpublished)

  • Publication Type: Conference Paper / Unpublished
  • City: Bursa
  • Country: Turkey
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

It is essential to recognize that the future of education hinges on the quality and preparedness of its teachers. By embracing a paradigm shift in teacher education, we can ensure that future educators are well-equipped to inspire, engage, and empower their students, fostering a resilient and innovative educational ecosystem for generations to come. The primary research question guiding this inquiry is: "How can teacher education be transformed for the future of education?" The study employs a qualitative research methodology to address this question, drawing insights from educational experts, current teachers, and policymakers. Through in-depth interviews, focus group interviews, and document analysis, the research identifies key trends, challenges, and opportunities in the realm of teacher education. Our goal is to develop actionable recommendations that can inform policy decisions, curriculum design, and teaching practices, ultimately contributing to the development of a more effective and forward-thinking teacher education system. This study employs a grounded theory approach, a qualitative research methodology that aims to develop theories grounded in systematically gathered and analyzed data. The study is conducted in two phases. In the first phase, participants were selected using purposive sampling to ensure the inclusion of individuals with relevant experience and knowledge in curriculum development. In the second phase, participants were mostly selected using snowball sampling to ensure the inclusion of individuals with enough expertise and background to provide overarching, elaborate and stimulating data. In general participants include a diverse group of 21 individuals: Program development experts, education faculty members, academics specializing in higher education, teachers and administrators from various schools around Canakkale, teacher trainees, and recent graduates. Data were collected through multiple methods, including document analysis, semi-structured interviews; focus group discussions, observations, and researcher diaries. Document analysis involved reviewing not only existing literature, policy documents, and curricula related to teacher education but also teacher education model documents prepared by the participants of the first phase. The data analysis process in this study involves open, axial and selective coding process. The findings demonstrate that there is an urgent need to restructure Turkey's teacher education programs concerning cooperation, technology use, programming, and selection criteria. There are also apparent problems with program competencies, graduate communication, and the roles and definitions of education faculties. Students, teachers, and academics have been interested in issues pertaining to buildings, transportation, classrooms, academics, and administration. Finally, four categories of paradigm shift is offered and explained in terms of their meanings, why they are considered to be suitable and how they will contribute to the future of teacher education. These four categories are named as differentiation, specialization, evolution and revolution models in teacher education.

Eğitimin geleceğinin, öğretmenlerin nitelik ve eğitim düzeyine bağlı olduğu gerçeğinden hareketle, öğretmen eğitiminde bir paradigma değişimini benimseyerek, gelecekteki eğitimcilerin öğrencilerini ilham veren, ilgi çeken ve güçlendiren bir şekilde donatılmalarını sağlayabiliriz; bu da gelecekteki nesiller için dirençli ve yenilikçi bir eğitim ekosistemini teşvik eder. Bu araştırmayı yönlendiren temel araştırma sorusu şudur: "Öğretmen eğitimi, eğitimin geleceği için nasıl dönüştürülebilir?" Bu soruyu ele almak için nitel araştırma yöntemlerinden gömülü (grounded) kuram kullanılmış olup, araştırma sonuçları eğitim uzmanları, görev başındaki öğretmenler ve eğitim yöneticileri ile yapılan görüşmelerden elde edilen verilere dayandırılmaktadır. Derinlemesine görüşmeler, odak grup görüşmeleri ve doküman analizi yoluyla, öğretmen eğitimi alanındaki ana eğilimler, zorluklar ve fırsatlar belirlenmiştir. Çalışma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada, müfredat geliştirme konusunda deneyim ve bilgiye sahip bireylerin dahil edilmesini sağlamak için amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. İkinci aşamada ise, kapsamlı ve ayrıntılı veriler sağlayabilecek yeterli uzmanlık ve deneyime sahip bireylerin dahil edilmesini sağlamak için kartopu örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Genel olarak, katılımcılar arasında program geliştirme uzmanları, eğitim fakültesi üyeleri, yükseköğretim konusunda uzmanlaşmış akademisyenler, Çanakkale'deki çeşitli okullardan öğretmenler ve yöneticiler, öğretmen adayları ve yeni mezunlar gibi 21 farklı birey bulunmaktadır. Veriler, doküman analizi, yarı yapılandırılmış görüşmeler, odak grup tartışmaları, gözlemler ve araştırmacı günlükleri gibi birden fazla yöntemle toplanmıştır. Doküman analizi, yalnızca mevcut literatürü, politika belgelerini ve öğretmen eğitimiyle ilgili müfredatları değil, aynı zamanda birinci aşamadaki katılımcılar tarafından hazırlanan öğretmen eğitimi modeli belgelerini de incelemeyi içermektedir. Bu çalışmada veri analiz süreci, açık, eksen ve seçici kodlama süreçlerini içermektedir. Bulgular, Türkiye'nin öğretmen eğitiminde işbirliği, teknoloji kullanımı, müfredat ve seçim kriterleri açısından yeniden yapılandırılmasına acil bir ihtiyaç olduğunu göstermektedir. Ayrıca program yeterlilikleri, mezun iletişimi ve eğitim fakültelerinin rolleri ve tanımları konusunda belirgin sorunlar bulunmaktadır. Öğrenciler, öğretmenler ve akademisyenler binalar, ulaşım, derslikler, akademisyenler ve idare ile ilgili konularda benzer görüş bildirmiştir. Son olarak, öğretmen eğitiminin geleceğine nasıl katkıda bulunacakları, neden uygun oldukları ve anlamları açısından dört paradigma değişikliği kategorisi sunulmakta ve açıklanmaktadır. Bu dört kategori, öğretmen eğitiminde farklılaşma, uzmanlaşma, evrim ve devrim modelleri olarak adlandırılmıştır. Çalışmanın amacı, eğitim yöneticileri, program tasarımcıları ve eğitimcileri bilgilendirerek eyleme geçirilebilir öneriler geliştirmek, nihayetinde 21. Yüzyıl gerekliliklerine daha uygun ve daha etkili bir öğretmen yetiştirme sistemi geliştirilmesine katkıda bulunmaktır.