4. International Başkent Congress on Physical, Social and Health Sciences , Ankara, Turkey, 26 - 27 February 2022, pp.321-330
Art is not only a form of action
where colors, shapes are put together, but also a place where the pieces that make
up the artist's identity are assembled, interpreted and rebuilt. Arshile Gorky,
one of the most important representatives of the 20 st century American
abstract art, is seen as one of the most concrete examples of the interaction
between art and identity in both its art and intellectual life. His works are
defined as cultural origins that make up his own identity and the original
units of the modernist style of the era. They also appear as a product of the
interaction between each other of both cultures that east and west and are
shaped by a tendency to figure out both elements. Gorky's arrival to a unique
vision began with his own identity being directed toward the roots. This
process has been the result of a struggle between art and identity and a difficult
struggle. Gorky's quest for art is also a quest for identity while his work is
a unique reflection of this quest.
In this study which deals with the
relationship of art and identity, the subject of examining the decisive role
and effects of the artist's cultural identity on the work was conducted.
Arshile Gorky who was addressed for this purpose, is preferred because of
created a certain complication with the original content of the matter. In this
context, Arshile Gorky's works were tried to be resolved in a chronological
order and analyzed in the context of the artistic relationship. In the analysis
of Gorky’s works, it was also seen that the creation of an artwork was not just
a search for plastic but also an identity search that was accompanied by the
search. It was also concluded that art and identity are an inseparable one that
complements each other, in addition to this; an artist cannot be independent of
his own life story and cultural identity.
Sanat sadece renklerin, biçimlerin
bir araya getirildiği bir eylem biçimi değil aynı zamanda sanatçının öz
kimliğini oluşturan parçaların bir araya getirildiği, yorumlandığı ve yeniden
inşa edildiği bir alandır. 20. yüzyıl Amerikan soyut sanatının en önemli
temsilcilerinden biri olan Arshile Gorky gerek sanatında gerekse entelektüel
yaşamında sanat ve kimlik arasındaki etkileşimin en somut örneklerinden biri
olarak görülür. Eserleri kendi kimliğini
oluşturan kültürel kökenler ile dönemin modernist üslubunun özgün bireşimleri
olarak tanımlanır. Ayrıca bu eserler doğu ve batı olmak üzere her iki kültürün
birbiri arasındaki etkileşimin bir ürünü olarak ortaya çıkar ve her iki unsuru
kapsayan bir figürasyon eğilimiyle biçimlenir. Gorky’nin
özgün bir vizyona ulaşması kendi kimliğini oluşturan köklere yönelmesi ile
başlamıştır. Bu süreç sanat ile kimlik arasında yaşanan bocalama ve zorlu bir
mücadelenin sonucu olarak gerçekleşmiştir. Gorky’nin sanat arayışı aynı zamanda
bir kimlik arayışıdır, eserleri ise bu arayışın özgün bir yansımasıdır.
Sanat ve kimlik ilişkisinin ele
alındığı bu çalışmada, sanatçının kültürel kimliğinin eser üzerindeki
belirleyici rolü ve etkileri inceleme konusu yapılmıştır. Bu amaca uygun olarak
ele alınan Arshile Gorky konunun özgün içeriğiyle belli bir bütünlük oluşturmuş
ve bu yüzden tercih edilmiştir. Bu kapsamda Arshile Gorky’nin eserleri
kronolojik bir sıralamayla çözümlenmeye çalışılmış, sanatçı-yapıt ilişkisi
bağlamında irdelenmiştir. Gorky’nin eserlerine yönelik yapılan analizlerde bir
sanat eserinin yaratılma sürecinin sadece plastik anlamda bir arayış olmadığı
bu arayışa kimlik arayışının da eşlik ettiği görülmüştür. Ayrıca bir eserin
sanatçının öz yaşam öyküsünden ve kültürel kimliğinden bağımsız kalamayacağı,
sanat ve kimliğin birbirini tamamlayan ayrılmaz bir bütün olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.