SHIP FORM IN CONTEMPORARY CERAMIC ART


Korkmaz T.

Ulakbilge, vol.6, no.30, pp.1523-1536, 2018 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 6 Issue: 30
  • Publication Date: 2018
  • Doi Number: 10.7816/ulakbilge-06-30-01
  • Journal Name: Ulakbilge
  • Page Numbers: pp.1523-1536
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Moving on the water has been a movement that radically changed the history of humanity. For this reason, it is more technologically advanced than the primitive vehicles and able to build strong ships that can overcome the seas has also caused great improvements in terms of technology. In the dictionary, the main dwelling of the ship, which floats above the water, and which carries the human and the cargo, is known as Egypt in the late 4th century BC. It is a vehicle that carries our ship beyond what we know and whips our desire to discover new places while satisfying our curiosity. The use of the gates as an artistic expression tool is based on very old ones. In the history of art, from the tile to oil paintings, there are many confrontations in the field. When we look at contemporary art today, we still see it used as a form with aesthetic and profound meanings. In this research, it is aimed to show the usage differences of ceramic formers of ship form in various countries in the world. From the point of view of the artist, the content of the ship form and the use of different techniques in the field of ceramics are emphasized. The meaning of this form has been opened for them by making interviews with some artists.

Su üstünde yol alabilmek insanlık tarihini kökten değiştiren bir hareket olmuştur. Bunun için ilkel araçlardan daha donanımlı ve denizler aşabilecek denli güçlü gemiler yapabilmek teknoloji açısından da büyük gelişmelere sebep olmuştur. Sözlükte su üstünde yüzen, insan ve yük taşımaya yarayan, büyük deniz taşıtı tanımıyla yer alan geminin ana yurdu İÖ 4000 sonlarında Mısır olarak bilinir. Gemi bizleri bildiğimizin ötesine taşıyan ve merakımızı tatmin ederken yeni yerler keşfetme arzumuzu kamçılayan bir araçtır. Geminin sanatsal ifade aracı olarak kullanımı çok eskilere dayanır. Çini tabaklardan yağlı boya tablolara kadar sanat tarihinde birçok alanda karşımıza çıkmaktadır. Günümüz çağdaş sanatına baktığımızda ise hala estetik ve derin anlamlara sahip bir form olarak kullanıldığını görmekteyiz. Bu araştırma içinde dünyada çeşitli ülkelerde gemi formunun seramik sanatçıları özelindeki kullanım farklılıklarını göstermek hedeflenmiştir. Sanatçıların bakış açısından gemi formunun içeriği ve seramik alanındaki farklı tekniklerin kullanımları üzerinde durulmuştur. Bazı sanatçılar ile birebir görüşmeler yapılarak seçtikleri bu formun kendileri için içerdiği anlam açılmıştır.