Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.23, sa.1, ss.592-612, 2025 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, 5-6 yaş grubundaki çocukların orman yangınları konusundaki algılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Marmara Bölgesi'ndeki bir anaokulunda 20 çocukla gerçekleştirilen araştırma, çocuklara orman yangınları hakkında herhangi bir açıklama yapılmadan resim çizmeleri istenerek yapılmıştır. Çocuklar, çizimlerini tamamladıktan sonra, her biriyle ayrı ayrı görüşmeler yapılmış ve çizimlerini anlatmaları sağlanmıştır. Veriler, rubrik ve içerik analizi yöntemleriyle değerlendirilmiştir. Araştırma bulguları, çocukların orman yangınlarına karşı yoğun üzüntü ve korku hissettiklerini, yangın durumunda aktif eylemlerle (örneğin itfaiyeye yardım etme veya su dökme) çevresel sorumluluk geliştirdiklerini göstermektedir. Ayrıca çocukların ekosistem içindeki ilişkileri ve doğaya olan duyarlılıkları konusunda farkındalık geliştirdikleri, çevresel empati düzeylerinin arttığı gözlemlenmiştir. Ancak bazı çizimlerde yangın konusunun yeterince işlenmediği ve çözüm önerilerinin zayıf olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, mevcut eğitim programlarının çocukların çevresel sorunları daha derinlemesine anlamalarına olanak tanıyacak şekilde güçlendirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Araştırma, çocukların çevresel algılarının güçlendirilmesi için yenilikçi, katılımcı ve deneyimsel öğrenme fırsatları sunan eğitim programlarının önemini vurgulamaktadır. Bu alandaki farkındalığı arttırmaya yönelik daha fazla deneyimsel ve toplumsal bilinçlenme odaklı etkinlikler yapılması önerilmektedir
This research aims to investigate the perceptions of 5-6-year-old children on forest fires. Conducted with 20 children in a kindergarten in the Marmara Region, the research involved asking the children to draw pictures of forest fires without providing any prior explanation. After completing their drawings, individual interviews were conducted with each child, and they were asked to describe their drawings. The data were analyzed using a rubric and content analysis methods. The findings revealed that children expressed strong feelings of sadness and fear towards forest fires and demonstrated environmental responsibility through active behaviors, such as helping firefighters or pouring water. Additionally, the children showed an increased awareness of the relationships within ecosystems and a growing sense of environmental empathy. However, some drawings did not adequately address the topic of fire, and the proposed solutions were weak. This suggests that current curricula need to be strengthened to help children better understand environmental issues. The research emphasizes the importance of innovative, participatory, and experiential learning opportunities to enhance children's environmental perceptions. Future research should focus on activities that promote awareness and community engagement, providing more experiential learning opportunities to increase environmental consciousness.