International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, vol.9, no.62, pp.2533-2541, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmada öğretmenlerin görev yaptıkları okullara yönelik örgütsel bağlılıkları ile işle bütünleşmeleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde Çanakkale il merkezindeki kamu ilk ve ortaokullarında görev yapmakta olan 274 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Meyer, Allen ve Smith (1993) tarafından geliştirilmiş ve Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış “Örgütsel Bağlılık Ölçeği” ile Klassen, Yerdelen ve Durksen (2013) tarafından geliştirilmiş ve Yerdelen, Durksen ve Klassen (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış“Öğretmenler için İşle Bütünleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizi SPSS v.21 ile gerçekleştirilmiştir. Analizler sonrasında öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının orta ve işle bütünleşmelerinin yüksek düzeyde olduğu tespit edilmiştir.Ayrıca öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ve örgütsel bağlılığı oluşturan boyutlar olan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık düzeyleri ile işle bütünleşmeleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Bu bağlamda öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının ve örgütsel bağlılığı oluşturan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık düzeylerinin artırılması için öğretmenlerin motivasyonlarını artırıcı çalışmalar ve uygulamalar yapılması gerektiği önerilmektedir. Ayrıca örgütsel bağlılık ve işle bütünleşme üzerindeki karşılıklı ilişkiler göz önüne alınarak farklı modelleri içeren nicel araştırmalar ve öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile ilgili daha derinlemesine sonuçlar ortaya konulabilmesi açısından da nitel araştırmalar yürütülmesi önerilmektedir.