Öğretmenlerin Görev Yaptıkları Okullara Yönelik Örgütsel Bağlılıkları ile İşle Bütünleşmeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Özbilen F. M.

International JOURNAL OF SOCIAL, HUMANITIES AND ADMINISTRATIVE SCIENCES (JOSHAS), cilt.9, sa.62, ss.2533-2541, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu  araştırmada  öğretmenlerin  görev  yaptıkları  okullara  yönelik  örgütsel  bağlılıkları  ile  işle bütünleşmeleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemi ve ilişkisel tarama modeline göre desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim-öğretim yılının birinci döneminde  Çanakkale  il  merkezindeki  kamu  ilk  ve  ortaokullarında  görev  yapmakta  olan  274 öğretmen  oluşturmuştur.  Araştırmada  veri  toplama  aracı  olarak  Meyer,  Allen  ve  Smith  (1993) tarafından geliştirilmiş ve Dağlı, Elçiçek ve Han (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış “Örgütsel Bağlılık  Ölçeği”  ile  Klassen,  Yerdelen  ve  Durksen  (2013)  tarafından  geliştirilmiş  ve  Yerdelen, Durksen ve Klassen (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış“Öğretmenler için İşle Bütünleşme Ölçeği”  kullanılmıştır.  Araştırma verilerinin  analizi  SPSS  v.21  ile  gerçekleştirilmiştir.  Analizler sonrasında  öğretmenlerin  örgütsel  bağlılıklarının  orta  ve  işle  bütünleşmelerinin  yüksek  düzeyde olduğu tespit edilmiştir.Ayrıca öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ve örgütsel bağlılığı oluşturan boyutlar olan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık düzeyleri ile işle bütünleşmeleri arasında  anlamlı  bir  ilişki  olmadığı  belirlenmiştir.  Bu  bağlamda  öğretmenlerin  örgütsel bağlılıklarının ve örgütsel bağlılığı oluşturan duygusal bağlılık, devam bağlılığı ve normatif bağlılık düzeylerinin  artırılması  için  öğretmenlerin  motivasyonlarını  artırıcı  çalışmalar  ve  uygulamalar yapılması gerektiği önerilmektedir. Ayrıca örgütsel bağlılık ve işle bütünleşme üzerindeki karşılıklı ilişkiler  göz  önüne  alınarak  farklı  modelleri  içeren  nicel  araştırmalar  ve  öğretmenlerin  örgütsel bağlılıkları ile ilgili daha derinlemesine sonuçlar ortaya konulabilmesi açısından da nitel araştırmalar yürütülmesi önerilmektedir.