Maddenin tanecikli yapısı ile ilgili iki aşamalı tanılayıcı soruların ontoloji temelinde geliştirilmesi


Özalp D., KAHVECİ A.

Milli Eğitim, cilt.40, sa.191, ss.135-156, 2011 (SCI-Expanded)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 40 Sayı: 191
  • Basım Tarihi: 2011
  • Dergi Adı: Milli Eğitim
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Science Citation Index Expanded (SCI-EXPANDED), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.135-156
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Maddenin tanecikli yapısı konusunda, ontolojik kategorilerin kuramsal
çerçeve olarak kullanıldığı, iki aşamalı soruların geliştirilmesi bu çalışmanın
amacını oluşturmuştur. Araştırmanın odağında özellikle, 1) soruların geliştirilmesi
sürecinde yapılan pilot uygulamada öğrencilerden dönüt alma, 2)
dönütlerde görülen, konu ile ilgili öğrenci düşünce biçimlerini anlama, 3)
kavram yanılgılarının ontolojik temelini tanılama, yer almıştır. Ortaöğretim ders
programıyla bağlantılı olarak 15 tane iki aşamalı tanılayıcı soru hazırlanmıştır.
Kapsam geçerliliğini sağlamak için uzman görüşlerine göre test maddelerinde
düzeltmeler yapılmıştır. Soruları güçlendirmek ve elde edilecek sonuçların
geçerliliğini sağlamak amacıyla öğrenci dönütlerini almak üzere 2007-2008 öğretim
yılının ikinci döneminde, İstanbul’da bir ilköğretim okulu ve bir dershanede
bulunan toplam 178 öğrenciyle soruların pilot uygulaması yapılmıştır. Pilot
uygulamada öğrencilere her bir soruyla ilgili 14 dönüt sorusu sorulmuştur. Pilot
uygulamadan sonra öğrencilerden alınan dönütlere göre sorular düzeltilmiş ve
iyileştirilmiştir. Anlamlı öğrenme için iki aşamalı tanılayıcı sorular kadar bu
soruların kapsam geçerliliğinin etkin bir biçimde sağlandığı geliştirme süreci de
önemlidir.