Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Yapay Zekâ Araçlarını Kullanım Deneyimlerinin İncelenmesi


Çakan A. T., Elmalı Erdem Ö., Hacıömeroğlu G.

5.ULUSLARARASI FEN, MATEMATİK, GİRİŞİMCİLİK VE TEKNOLOJİ EĞİTİMİ KONGRESİ (FMGTEK 2025), Balıkesir, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, ss.268, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Balıkesir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.268
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda yaşamın birçok alanında etkisini hissettiren yapay zekâ araçları, eğitimde de önemli bir yer edinmektedir. Bu araçlar, ders içeriklerinin hazırlanması, öğrenme süreçlerinin kişiselleştirilmesi gibi öğretim süreçlerini tasarlamada güçlü bir potansiyele sahiptir. Yapay zekânın öğretim uygulamalarına etkin ve pedagojik açıdan uygun biçimde entegre edilmesinde ise öğretmen eğitimi belirleyici bir rol oynamaktadır (Tate vd., 2023). Bu bağlamda, öğretmen adaylarının mesleki gelişimleri doğrultusunda yapay zekâ araçlarını kullanmaları önemli olmakla birlikte, bu araçların ürettiği çıktıları hem pedagojik hem de matematiksel açıdan eleştirel bir bakışla değerlendirerek, kendi öğretim amaçlarına uygun şekilde uyarlamaları gerekmektedir (Gurl vd. 2025). Bu araştırmada ortaokul matematik öğretmen adaylarının yapay zekâ araçlarını kullanım deneyimlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının bu araçlara ilişkin kişisel deneyimlerini, algılarını ve değerlendirmelerini derinlemesine incelemek amacıyla nitel araştırma deseni benimsenmiştir (Creswell, 2013). Araştırmada veri toplama aracı olarak, katılımcıların kendi deneyimlerini ve görüşlerini sınırlanmadan ifade etmelerine olanak tanıyan açık uçlu soru tekniği kullanılmıştır (Patton, 2002). Katılımcılar, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Bu çalışmanın katılımcılarını gönüllülük esasına göre bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi ortaokul matematik öğretmenliği lisans programı 2. sınıflarında öğrenim gören 16 öğretmen adayı oluşmaktadır. Adayların yapay zekâ araçlarıyla ilgili deneyimlerini incelemek amacıyla açık uçlu sorular yazılı olarak yöneltilmiştir. Elde edilen verilerin incelenmesi içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Verilerin analizinden elde edilen ön bulgular, öğretmen adaylarının çeşitli yapay zekâ araçlarını kullandıklarını göstermektedir. Bu araçları özellikle günlük yaşamda karşılaştıkları durumlara yönelik olarak kullandıkları; bilgiye kısa sürede ulaşma, detaylı öğrenme, özet çıkarma, soru hazırlama, kendini test etme, sınava çalışma ve yazılı metinlerini düzenleme gibi çeşitli amaçlarla kullandıkları belirlenmiştir. Veri toplama süreci hâlen devam etmektedir. Şu ana kadar elde edilen verilerden hareketle ön bulgulara yer verilmiştir. Analiz süreci tamamlandığında ulaşılan sonuçlar, sözlü bildiri sunumunda detaylı olarak paylaşılacaktır.

In recent years, artificial intelligence (AI) tools have become influential across many domains, including education. These tools hold significant potential for designing instructional processes, such as creating course materials and personalizing learning experiences (Tate et al., 2023). However, the effective and pedagogically sound integration of AI into teaching practices hinges on teacher education. While it is essential for pre-service teachers to utilize AI tools for their professional development, they must also critically evaluate the outputs of these tools—both pedagogically and mathematically—and adapt them to their teaching objectives (Gurl et al., 2025). This study aims to explore middle school pre-service mathematics teachers' experiences on the use of AI tools. A qualitative research design was employed to examine participants' personal experiences, perceptions, and evaluations in depth (Creswell, 2013). Data was gathered through open-ended questions, allowing free and unrestricted perceptions of participants’ views (Patton, 2002). Participants were selected via convenience sampling and included 16 junior (i.e., second-year) pre-service teachers enrolled in a middle school mathematics education program at a public university. The content analysis of the data revealed preliminary findings: Pre-service teachers reported using various AI tools for daily tasks, including quick information retrieval, in-depth learning, summarization, question generation, self-assessment, exam preparation, and text editing. The data collection process is still an ongoing process. Results of this current study would be presented in details upon completion of the data analysis