turansam, cilt.15, sa.60, ss.143-148, 2023 (Hakemli Dergi)
Piyano ve tüm enstrümanları çalarken hedeflenen müzik cümlelerine, seslere ve tuşeye ulaşmak için
belirli hareket silsilelerine ihtiyaç vardır. Her hareket teknik ve müzikal ifadeye ulaşmak için yapılır. Yıllar
boyu yapılan tüm egzersizler ve çalışmalar bu hareketlerin akıcılığını hedefler. Yüzyıllardır piyano çalmayla
ilgili kitaplarda bu konu farklı pedagoglar-piyanistler tarafından ele alınmıştır. Piyano çalmak için kullanılan
‘dokunuş’, vücut duruşu, el duruşu, hareket, hız ve tuşa uygulanan güç bu kitaplarda ele alınan konular
arasında yerini bulur. Bahsedilen hareket dizilimleri sadece tekniği değil, aktarılmak istenen ifadeyi ve müziği
de derinden etkiler. Bu konunun içeriği pedagojiyi, müziği, akustiği, psiko-akustiği, biyomekaniği, el-kol
fizyolojisi gibi genişçe bir alanı kapsar. Son yüz yıldır konuya bilimsel taraftan bakan araştırmalar ve analizler
yapılmaktadır. Performans ve akustik çalışmaları yapan araştırmacılar konuya katkıda bulunarak teknikleri
incelemekte ve önerilerde bulunmaktadır. Bu makalede son yüzyılda bahsi geçen çalışmalardan ve
araştırmalardan örnekler incelenecektir.