Noor Al Amal Gemisi Batığı


İbin T., Gezen O.

USUBADES 2022 Ulusal Sualtı Bilimsel Araştırma ve Değerleri Sempozyumu “Mavi Vatanın Sakladığı Değerler”, Çanakkale, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2022, cilt.1, sa.1, ss.25-26

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Çanakkale
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.25-26
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çanakkale Boğazı Asya ve Avrupa kıtalarını birbirinden ayıran ve Ege ile Marmara Denizini birbirine bağlayan bir boğaz olup, tarih boyunca önemli bir geçiş güzergahı olmuştur. Karadeniz’in kıyısı olan ülkeler için deniz taşımacılığında İstanbul Boğazı ile kilit bir öneme sahip olan Çanakkale Boğazı, geçmiş dönemlerde Dardanelles ismi ile anılmaktadır. Asya ile Avrupa arasında geçiş yeri olması, bölgeye ticari önem kazandırmış ve birçok medeniyet barındırmıştır. Noor Al Amal gemisi Vyborg Tersanesi Vyborg Rusya’da 1969 yılında imal edildi. 1996 yılına kadar kullanılan ilk ismi Pulkovo olan gemi 2000 yılında Kamboçya bandıralı olarak hizmet vermeye devam etmiştir. Brüt tonajı 4791 groston, toplam tonajı 6575 groston olan gemi 121 metre uzunluğa ve 16 metre genişliğe sahiptir. International Maritime Organization (IMO) numarası 6925769 olan gemi dünyamız denizlerinde kargo gemisi olarak çalışmaktadır. Noor Al Amal gemisi, 12.04.2002 gecesi saat 21:25 sularında Beşiktaş A.Ş. ‘ne ait Salih Kalkavan isimli gemi ile çarpışarak ambar bölgesinde aldığı hasar ile Çanakkale Boğazı Gelibolu açıklarında batmıştır. Ukrayna’dan Mısır’a 4791 ton demir yükü taşıyan gemide bulunan Suriye uyruklu 17 mürettebat kurtarılarak Gelibolu Devlet Hastanesine kaldırılmış ve herhangi bir ölüm yaşanmamıştır. Salih Kalkavan isimli geminin sahibi tarafından yapılan açıklamada, geminin yanlış yolda tehlikeli manevralara yaparak seyrettiği, kazanın bu nedenden gerçekleştiğini iddia etmiştir. 2006 yılında gemide bulunan demir yükü çıkarılmak üzere Nilteks isimli firmaya ihale edilmiş, İstanbul Deniz Kurtarma firması tarafından demir ve hurda çıkarma işlemi yapılmıştır. Gemiye 01.08.2022 tarihinde yapılan dalışta en derin yerinin 48 metre en sığ yerinin ise 18 metreler civarında olduğu görülmüştür. Kurtarma işlemi esnasında bazı vinçler ve ambar kapakları sökülmüştür. Geminin burun kısmı kıyı sahil şeridine bakmakta olup, gemi genel olarak düz zemine oturmuş, en sığ olan yerin baş tarafta bulunan vinç olduğu görülmektedir. Gemi ambarlarında daha önce boşaltıldığı anlaşılmış, taşınan yükten sadece 1 adet 6 metre uzunluğunda demir çubuk kaldığı fark edilmiştir. Geminin battığı yer boğaz geçiş güzergahında bulunmakta ve sualtı görünürlüğü akıntıların taşıdığı planktonlar nedeniyle 5 metreyi geçmemektedir. Zaman ile gemi üzerinde yoğun yumuşak mercan kolonilerinin oluştuğu gözlenmiştir. Bu durum batıkların mercanlar için yaşam alanı oluşturduğu anlaşılmaktadır. Ayrıca batıklar yapay resif olarak bölgede balık çeşitliliğine katkı sunmaktadır.