9. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, Bursa, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2025, (Özet Bildiri)
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de okul öncesi dönemde (3-6 yaş) yaygın olarak kullanılan hikâye kitaplarının, Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programı’nda yer alan Maarif Modeli Erdem–Değer–Eylem çerçevesiyle ne ölçüde örtüştüğünü incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden doküman analizi modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 15 öğretmen ve 15 veli ile yapılan görüşmeler sonucunda maksimum çeşitlilik örneklemesiyle belirlenen 30 popüler okul öncesi hikâye kitabı oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen ve Maarif Modeli'nin Erdem-Değer-Eylem boyutlarını ölçen bir içerik analizi formuyla toplanmıştır. Nitel analiz bulguları, incelenen kitapların modelin Değer (Duyuşsal) ve Eylem (Davranışsal) boyutlarını güçlü bir şekilde temsil ettiğini, ancak Erdem (Bilişsel) boyutunun temsilinde daha sınırlı kaldığını göstermiştir. Değerlerin sıklık analizi, Dostluk, Sevgi ve Saygı gibi sosyal-duygusal değerlerin baskın olduğunu, Adalet, Tasarruf, Dürüstlük gibi birçok değerin ise ya çok az temsil edildiği ya da hiç temsil edilmediğini ortaya koymuştur. Sonuç olarak, popüler okul öncesi hikâye kitapları modelin duyuşsal ve davranışsal boyutlarıyla genel olarak uyumlu olsa da modelin tüm değerlerini ve bilişsel boyutunu yansıtmada ek pedagojik desteklere ihtiyaç duyulabileceği anlaşılmıştır.
The aim of this study is to examine the extent to which widely used storybooks in early childhood education (ages 3–6) in Türkiye align with the Virtue–Value–Action framework of the Maarif Model included in the Ministry of National Education's Preschool Education Curriculum. The research adopted a document analysis design, one of the qualitative research methods. The study group consisted of 30 popular preschool storybooks selected through maximum variation sampling, based on interviews with 15 teachers and 15 parents. Data were collected using a content analysis form developed by the researchers, measuring the dimensions of the Maarif Model (Virtue, Value, Action). Qualitative analysis findings indicated that the analyzed books strongly represented the Value (Affective) and Action (Behavioral) dimensions of the model, while the representation of the Virtue (Cognitive) dimension was more limited. Frequency analysis of values revealed that social-emotional values such as Friendship, Love, and Respect were predominant, whereas many values like Justice, Frugality, and Honesty were either rarely represented or not represented at all. In conclusion, although popular preschool storybooks generally align with the affective and behavioral dimensions of the model, additional pedagogical support may be required to fully reflect all values and the cognitive dimension of the model.