II. INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONFERENCE, Eskişehir, Turkey, 27 - 28 July 2024, pp.135-136, (Summary Text)
Storytelling has been a method used by humans from the past to the present to make sense of
the world and convey experiences. Marie-Laure Ryan defines storytelling as a dynamic and
multifaceted process that can be narrated across various media and platforms. In the digital age,
stories are expressed in new forms and methods. With digital development and transformation,
the concept of storytelling has also evolved and acquired unique new forms in the produced
media platforms. One of these emerging forms is the concept of Transmedia Storytelling.
Transmedia storytelling is the name given to the narrative form created by the interplay of
different media formats. Frank Rose defines transmedia storytelling as a narrative form where
stories are spread as interactive and multi-layered structures. Rose argues that this type of
storytelling encourages active participation from the audience and enriches the story. This rich
narrative form has also found a place in the digital gaming industry. Some digital games are
interactive; thanks to this structure, they can form successful examples of transmedia
storytelling. Interactive digital games allow players to experience and direct the story rather
than just watching it. Digital games also utilize transmedia storytelling to develop the game's
narrative. The use of the game's story in different media formats further involves the player in
the narrative. As Huizinga (1938) noted, play and storytelling intertwine, enriching cultural and
social meaning. In this context, the series "The Last of Us Part 1" is considered one of the
successful examples of transmedia storytelling in digital games. The series "The Last of Us Part
1" offers players an in-depth story universe experience with its expanded universe and spin-
offs, including computer games, television series, and comics. Simultaneously, the main story
of the game is expanded across different platforms. Jenkins (2010) states that digital games
successfully implement transmedia strategies, providing players with a comprehensive story
world. In the context of offering a comprehensive story world to players, the series "The Last
of Us Part 1" can be seen as a successful example of how transmedia storytelling can be
effectively applied.
Hikâye anlatıcılığı, geçmişten bugüne insanların dünyayı anlamlandırma ve yaşanılanları
aktarmada araç olarak kullandığı bir yöntemdir. Marie-Laure Ryan, hikâye anlatıcılığını, çeşitli
medya ve platformlar üzerinden anlatılabilen dinamik ve çok yönlü bir süreç olarak tanımlar.
Hikâyeler, dijital çağda yeni formlar ve yöntemlerle ifade edilir. Dijital gelişim ve dönüşümle
beraber hikâye anlatıcılığı kavramı da gelişmiş ve üretilen medya platformlarında kendine özgü
yeni formlar edinmiştir. Ortaya çıkan bu formlardan biri de Transmedya Hikayeciliği
kavramıdır. Transmedya hikayeciliği farklı medya formatlarının birbirini beslemesi ile ortaya
çıkarılan anlatım biçimine verilen isimdir. Frank Rose, transmedya hikayeciliğini, hikayelerin
interaktif ve çok katmanlı yapılar olarak yayıldığı bir anlatım biçimi olarak tanımlar. Rose, bu
tür hikayeciliğin izleyicilerin aktif katılımını teşvik ettiğini ve hikâyeyi daha zengin hale
getirdiğini savunur. Bu zengin anlatım biçimi Dijital oyun sektöründe de kendisine yer
edinmiştir. Dijital oyunların bazıları interaktif yapıdadırlar, bu yapıları sayesinde de
transmedya hikâye anlatımın başarılı örneklerini oluşturabilmektedirler. İnteraktivite içeren
dijital oyunlar oyunculara hikâyeyi izlemekten öteye geçirerek, hikâyeyi yaşamalarını ve
yönlendirmelerini sağlar. Dijital oyunlar oyunun hikayesini geliştirmek için transmedya
hikayeciliğinden de yararlanmaktadırlar. Oyunun hikayesinin farklı medya formatlarında
kullanılması, oyuncuyu hikâyenin içine daha da dahil eder. Huizinga'nın (1938) belirttiği gibi,
oyun ve hikâye anlatımı birbiriyle iç içe geçerek kültürel ve sosyal anlamda zenginleşir. Bu
bağlamda The Last Of Us Part 1 serisi, transmedya hikâye anlatımının dijital oyunlardaki
başarılı örneklerinden biri olduğu düşünülmektedir. The Last Of Us Part 1 serisi içerisinde;
bilgisayar oyunu, televizyon dizisi, çizgi roman gibi genişletilmiş evreni ve yan ürünleri ile
oyunculara derinlemesine bir hikâye evreni deneyimi sunmaktadır. Aynı zamanda oyunun ana
hikayesi farklı platformlarda genişletilmektedir. Jenkins (2010), dijital oyunların transmedya
stratejilerini başarılı bir şekilde uygulayarak oyunculara kapsamlı bir hikâye dünyası
sunduğunu belirtir. Oyunculara kapsamlı bir hikâye dünyası sunması bağlamında, "The Last of
Us Par 1" serisi transmedya hikâye anlatımının nasıl etkili bir şekilde uygulanabileceğini
gösteren başarılı bir örnek olarak gösterilebilir.