THE USE OF TRANSMEDIA STORYTELLING IN DIGITAL GAMES: THE CASE OF THE LAST OF US PART 1


Doğru H. Ç., Çivili S.

II. INTERNATIONAL SOCIAL SCIENCES CONFERENCE, Eskişehir, Turkey, 27 - 28 July 2024, pp.135-136, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Eskişehir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.135-136
  • Çanakkale Onsekiz Mart University Affiliated: Yes

Abstract

Storytelling has been a method used by humans from the past to the present to make sense of

the world and convey experiences. Marie-Laure Ryan defines storytelling as a dynamic and

multifaceted process that can be narrated across various media and platforms. In the digital age,

stories are expressed in new forms and methods. With digital development and transformation,

the concept of storytelling has also evolved and acquired unique new forms in the produced

media platforms. One of these emerging forms is the concept of Transmedia Storytelling.

Transmedia storytelling is the name given to the narrative form created by the interplay of

different media formats. Frank Rose defines transmedia storytelling as a narrative form where

stories are spread as interactive and multi-layered structures. Rose argues that this type of

storytelling encourages active participation from the audience and enriches the story. This rich

narrative form has also found a place in the digital gaming industry. Some digital games are

interactive; thanks to this structure, they can form successful examples of transmedia

storytelling. Interactive digital games allow players to experience and direct the story rather

than just watching it. Digital games also utilize transmedia storytelling to develop the game's

narrative. The use of the game's story in different media formats further involves the player in

the narrative. As Huizinga (1938) noted, play and storytelling intertwine, enriching cultural and

social meaning. In this context, the series "The Last of Us Part 1" is considered one of the

successful examples of transmedia storytelling in digital games. The series "The Last of Us Part

1" offers players an in-depth story universe experience with its expanded universe and spin-

offs, including computer games, television series, and comics. Simultaneously, the main story

of the game is expanded across different platforms. Jenkins (2010) states that digital games

successfully implement transmedia strategies, providing players with a comprehensive story

world. In the context of offering a comprehensive story world to players, the series "The Last

of Us Part 1" can be seen as a successful example of how transmedia storytelling can be

effectively applied.

Hikâye anlatıcılığı, geçmişten bugüne insanların dünyayı anlamlandırma ve yaşanılanları

aktarmada araç olarak kullandığı bir yöntemdir. Marie-Laure Ryan, hikâye anlatıcılığını, çeşitli

medya ve platformlar üzerinden anlatılabilen dinamik ve çok yönlü bir süreç olarak tanımlar.

Hikâyeler, dijital çağda yeni formlar ve yöntemlerle ifade edilir. Dijital gelişim ve dönüşümle

beraber hikâye anlatıcılığı kavramı da gelişmiş ve üretilen medya platformlarında kendine özgü

yeni formlar edinmiştir. Ortaya çıkan bu formlardan biri de Transmedya Hikayeciliği

kavramıdır. Transmedya hikayeciliği farklı medya formatlarının birbirini beslemesi ile ortaya

çıkarılan anlatım biçimine verilen isimdir. Frank Rose, transmedya hikayeciliğini, hikayelerin

interaktif ve çok katmanlı yapılar olarak yayıldığı bir anlatım biçimi olarak tanımlar. Rose, bu

tür hikayeciliğin izleyicilerin aktif katılımını teşvik ettiğini ve hikâyeyi daha zengin hale

getirdiğini savunur. Bu zengin anlatım biçimi Dijital oyun sektöründe de kendisine yer

edinmiştir. Dijital oyunların bazıları interaktif yapıdadırlar, bu yapıları sayesinde de

transmedya hikâye anlatımın başarılı örneklerini oluşturabilmektedirler. İnteraktivite içeren

dijital oyunlar oyunculara hikâyeyi izlemekten öteye geçirerek, hikâyeyi yaşamalarını ve

yönlendirmelerini sağlar. Dijital oyunlar oyunun hikayesini geliştirmek için transmedya

hikayeciliğinden de yararlanmaktadırlar. Oyunun hikayesinin farklı medya formatlarında

kullanılması, oyuncuyu hikâyenin içine daha da dahil eder. Huizinga'nın (1938) belirttiği gibi,

oyun ve hikâye anlatımı birbiriyle iç içe geçerek kültürel ve sosyal anlamda zenginleşir. Bu

bağlamda The Last Of Us Part 1 serisi, transmedya hikâye anlatımının dijital oyunlardaki

başarılı örneklerinden biri olduğu düşünülmektedir. The Last Of Us Part 1 serisi içerisinde;

bilgisayar oyunu, televizyon dizisi, çizgi roman gibi genişletilmiş evreni ve yan ürünleri ile

oyunculara derinlemesine bir hikâye evreni deneyimi sunmaktadır. Aynı zamanda oyunun ana

hikayesi farklı platformlarda genişletilmektedir. Jenkins (2010), dijital oyunların transmedya

stratejilerini başarılı bir şekilde uygulayarak oyunculara kapsamlı bir hikâye dünyası

sunduğunu belirtir. Oyunculara kapsamlı bir hikâye dünyası sunması bağlamında, "The Last of

Us Par 1" serisi transmedya hikâye anlatımının nasıl etkili bir şekilde uygulanabileceğini

gösteren başarılı bir örnek olarak gösterilebilir.