GELENEK VE MODERNİZM EKSENİNDE DEĞİŞEN FIKHİ YAPININ SON DÖNEM OSMANLI MEDRESE GENÇLİĞİNE ETKİSİ


Creative Commons License

Akın A.

6. Uluslararası Dini Araştırmalar ve Küresel Barış Sempozyumu, Konya, Türkiye, 22 - 23 Mayıs 2021, sa.17, ss.93-97

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.93-97
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fıkhi literatürde, Taknin (Kanunlaştırma) Dönemi 1839 Tanzimat Fermanı ile başlayıp günümüze devam eder. Bu dönemde hukuki ve adli sahada Avrupalılaşma hareketleri adına yapılan ıslahat ve yenilik teşebbüslerinin büyük oranda dış amillerin tesiri ile meydana geldiği hipotezi problemin ana cümlesini oluşturur. Araştırmanın temel problemi, modernizmin etkisiyle Tanzimat döneminde başlayan ve hızla devam eden bu değişim sürecinin, bugünkü mevcut hukuk sisteminin zeminini hazırladığı öngörüsüdür. Araştırmanın ikincil sorunsalı ise bu değişimin, o günden bugüne gençliğin var olduğu bilinen, felsefî, ictimaî, eğitim problemlerinin çoğunun da kökenini oluşturduğu hipotezidir. Taknin dönemine kadar Osmanlılarda devletin ruhunu, hak ve adalete dayanan Millet Sistemi oluşturmuştur. Sistemin şekillenmesinde ve işleyişinde ana rolü ise ilmiye teşkilatının eğitim kurumu olarak medrese üstlenmiştir. Bu anlamda Osmanlıda medreseler, bir ilahiyat okulu niteliğinden çok Fıkıh (jurisprudence) eğitimi merkezi özelliği taşımıştır. Tanzimat’tan sonra kendini yeniden tanımlayan devlet, eski sistemde oluşan boşlukları, Avrupa medeniyetinin ürünü kurum ve kuruluşlarla doldurmaya başlamıştır. Bu kurumlar Batı’nın tekniği yanında, zihniyetini, ideolojisini, felsefesini, bilimini, kültürünü de taşıyan bir özelliğe sahip olmuşlardır. Neticede yöneticilerin devlete yeni bir yön vermesi ile değişen ve yenileşen devletin ihtiyaçlarına cevap veremez hale gelen medrese, önemini hızla kaybetmeye başlamıştır. Medrese gençliğinin ana özelliğini oluşturan araştırmacı, tartışmalı serbest ilim ve fikir ortamı da giderek kaybolmaya yüz tutmuştur. Medreseli gençleri zor durumda bırakan bir başka husus da bu kurumlar hakkında, Tanzimat’tan beri, bilhassa mektep çevrelerinde yayılan olumsuz görüş ve yargılar olmuştur. Medreselere devam eden gençler bütün bu psikolojik baskıları göze almak mecburiyetinde kalmışlardır. Böylece Medrese talebelerinin, kıyafetleri, zihniyet ve ideolojileri, gücü ve iktidarı elinde bulunduranların yanında ve yeni sistem içerisinde ahengi bozan bir görüntü arz eder hale gelmiştir. Bugün hala din eğitimi kurumlarına karşı bu tutumun çok değişmediğinin görülmesi araştırmanın temel problemini destekler mahiyettedir. Araştırmanın amacı, değişkenler neticesinde gelinen noktada şu soruların cevaplarını aramaktır. Medreseli gençlerin bu gerileyişinin ve itibar kaybının sebebini, devlet için arz ettiği fonksiyonda mı aramak gerekir? Yoksa iddia edildiği ve zannedildiği gibi kendi bünyesi içine giren, yavaş yavaş bütün organları kemiren ve nihayet ölüme götüren hastalık gibi bir iflas süreci midir? Medreseli gençlerin uzun uğraşları ve çalışmaları neticesinde, çağın gereklerine uygun gerçekleştirilmeye çalışılan modernleştirilme çabaları bir ihya hareketi miydi? Yoksa yöneticilerin devleti ve toplumu Batılılaştırmaya ve sekülerleştirmeye karar vermeleriyle birlikte, devletin yeni seküler yapısına uymayan medresenin ölüm fermanı, çoktan yazılmış mıydı? Araştırmada doküman incelemesi yoluyla toplanan veriler, “tarihi araştırma yöntemi” ile eleştirel bir gözle incelenmiş, analiz ve sentezi yapılarak bilgi üretme ve konuyu anlamlı hale getirme yoluna gidilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Modernizm, Medrese, Hukuk

In the fiqhi literature, Taknin (Law) Period begins with the Tanzimat Edict of 1839 and continues to the present day. He hypothesis that the reform and innovation initiatives made in the name of Europeanization movements in the legal and judicial field in this period occurred largely with the influence of external factors constitutes the main sentence of the problem. The main problem of the research is the prediction that this change process, which started in the Tanzimat period with the influence of modernism and continued rapidly, prepared the ground for the current legal system. The secondary problematic of the research is the hypothesis that this change constitutes the root of most of the philosophical, social and educational problems that are known to exist in the youth since then. Until the Taknin period, the spirit of the state in the Ottomans was the Millet System based on rights and justice. The main role in the formation and functioning of the system was assumed by the madrasa as the educational institution of the ilmiye organization. In this sense, madrasahs in the Ottoman Empire had the characteristics of a center for jurisprudence rather than a theology school. The state, which redefined itself after the Tanzimat, started to fill the gaps in the old system with institutions and organizations that are the product of European civilization. These institutions have a feature that carries the mentality, ideology, philosophy, science and culture of the West as well as the technique. As a result, the madrasa, which became unable to respond to the needs of the changing and renewing state with the administrators giving a new direction to the state, started to lose its importance rapidly. The researcher, controversial free science and idea environment, which constitutes the main feature of the madrasa youth, is also on the verge of was disappearing. Another issue that put the madrasah youth in a difficult situation has been the negative opinions and judgments about these institutions, especially in school circles, since the Tanzimat. Young people attending madrasahs had to take all these psychological pressures into account. Thus, the clothes, mentality and  ideologies of the madrasah students turned into an image that disrupted the harmony in the new system alongside those in power and power. The fact that this attitude towards religious education institutions has not changed much today supports the main problem of the research. The aim of the research is to seek answers to the following questions at the point reached as a result of the variables. Is it necessary to look for the reason for the decline and loss of reputation of the madrasah youth in the function it offers they serve for the state? Or is it a bankruptcy process like a disease that enters into its own body as it is claimed and thought, slowly gnaws at all organs and finally leads to death? As a result of the long efforts and studies of the madrasah youth, was the modernization effort, which was tried to be carried out in accordance with the requirements of the age, a revival movement? Or was the death warrant of the madrasah, which did not fit into the new secular structure of the state, already written, as the managers decided to Westernize and secularize the state and society? In the research, the data collected through document analysis were critically examined with the "historical research method", analysis and synthesis were made to produce information and make the subject meaningful. Keywords: Modernism, Madrasa, Law