ULUSLARARASI UZAKTAN EĞİTİM KONGRESİ, Ankara, Turkey, 19 - 20 October 2021, pp.33
Tüm dünyada etkili olan Covid-19 salgını ve teknolojinin hızla gelişmesi yüz yüze
(geleneksel) eğitim yerini uzaktan (online) eğitimin tercih edilmesine sebep olmuştur. Gelişen
teknolojiye paralel olarak uzaktan eğitimi kullanan kişi sayısı da her geçen gün artmaktadır. İş
yerlerinde çalışanlara verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri de uzaktan eğitim modeli ile
verilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada, iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinde en etkili eğitim
türünün tespiti amacıyla 60 beyaz yaka personelden oluşan gruba 1 yıl arayla yüz yüze ve
uzaktan eğitim sistemleri uygulanmıştır. Eğitimler öncesi ve sonrası sınav değerlendirmeleri
yapılmış ve farklı yapıdaki eğitimlere göre veriler oluşturulmuştur. Araştırmada elde edilen
verilerin istatistiksel analizinde SPSS 24.0 programından faydalanılmıştır. Katılımcıların 52’si
(%86.7) erkek, 33’ü (%55) evlidir. Katılımcıların 31’i (%51.7) 27-35 yaş aralığında olup sadece
8’i (%13.3) 45 yaş üzerindedir. Katılımcıların 22’si (%36.7) ön lisans, 23’ü (%38.3) lisans ve
15’i (%25) lisansüstü düzeyde öğrenim durumuna sahiptir. Katılımcıların 39’u (%65) 10 yıldan
fazla mesleki tecrübeye sahiptir. Katılımcıların cinsiyet, medeni durum, yaş, öğrenim durumu
ve mesleki tecrübe değişkenleri ile eğitim değerlendirmesi arasında anlamlı bir ilişki
saptanamamıştır. Eğitimler arası etki büyüklüğü analiz sonuçlarına göre, uzaktan eğitim
yönteminin yüz yüze eğitim yöntemine göre çok yüksek düzeyde etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilecek bilgiler ile, uzaktan eğitim modelinin iş sağlığı
ve güvenliği eğitimlerinde uygulanabilirliği belirlenebilecektir.