14. Uluslararası Akademik Araştırmalar Kongresi ICAR, Ankara, Turkey, 14 - 15 October 2024, vol.1, pp.66-74, (Full Text)
Dawkins evrim teorisini ateizm için bilimsel bir kanıt olarak görür ve evrimin sırf bir şans teorisi
olduğunu reddeder. Çünkü ona göre bir kere gerçekleşen şans ile canlı yapıların ortaya çıkması
imkânsız sayılır ve canlı yapıların evrimi ancak kümülatif seçilim ile açıklanabilir. Kümülatif seçilim
ise belirli bir hedefe göre doğru sonuçları saklayarak çalışan bir seçilim türüdür. Dawkins doğadaki
evrimin çalışma sistemini bilgisayarda kümülatif seçilime dayanan bir ağaç çizme programı ile
modeller. Buna göre kendisi yazmasına rağmen programın ortaya çıkardığı dünyadaki nesnelere
benzer karmaşık şekilleri kendisinin öngörmediğini ileri sürerek doğadaki evrimin bir Tanrı’nın
varlığını gerektirmediği sonucunu çıkarır. Buna karşın bilgisayar programını kendisinin yazması
ateizmi değil olsa olsa deizmi gerektirir denilebilir. Fakat yine kendisinin bu programa birtakım çizim
kurallarını, değişiklik imkanlarını kodlaması ve çıkan şekiller arasından seçilim yapması, ileride
ortaya çıkacak sonuçları öngörmek sayılır. Buna göre canlıların genleri ve mutasyon ihtimallerini
belirleyen ve çevre şartlarını seçen üstün bir zekâ da çevreye uygun olan canlı formlarını seçmiş ve
öngörmüş olur. Dolayısıyla hem Dawkins’in bilgisayar modeli hem de doğadaki evrim geleceği
öngören teizmin Tanrı’sının eseri olarak görülebilir.