GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI KAPSAMINDA REUTERS VE ANADOLU AJANSI’NIN MOBİL UYGULAMALARININ KARŞILAŞTIRMALI TASARIMSAL ANALİZİ


Creative Commons License

Mayda M.

ERCIYES UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE, cilt.37, sa.3, ss.958-974, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 37 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.48070/erciyesakademi.1311668
  • Dergi Adı: ERCIYES UNIVERSITY JOURNAL OF SOCIAL SCIENCES INSTITUTE
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Arab World Research Source, Index Islamicus, Linguistic Bibliography, MLA - Modern Language Association Database, Directory of Open Access Journals, Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini, Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.958-974
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sanayi 4.0 olarak isimlendirilen dijitalleşme sürecinde medyanın hızlı dönüşümünde teknoloji referanslı görsel iletişim sistemlerinin payı büyüktür. Özellikle medya içerisinde habercilik alanının hızlı bir değişim geçirerek konumunu güçlendirdiği görülmektedir. Bu değişim ve dönüşümden haber ajansları da payını alarak dijital medya içerisinde yeniden konumlanmaktadırlar. Bununla birlikte dijital medyada habercilik alanının tasarım disiplini ile çok yakın bir ilişki içerisine girdiği de görülmektedir. Bu çerçevede tasarım ile haber sanal ortamlar üzerinden çok yönlü bir etkileşime girerek, görsel iletişime dayalı yeni bir habercilik türünün oluştuğundan söz edilmektedir. Çünkü günümüzde dijital medya aynı zamanda dijital görsel göstergeler dünyası olarak tanımlanmaktadır. Haberciliğin posta güvercinleri ile başlayan serüveni günümüzde dijital iletişim teknolojileri ile sınırları kestirilemeyen bir etki alanına kavuşarak hızlı, etkileşimli ve geri bildirim alınabilen bir alana dönüşmüştür. Bu çalışmada; günümüzdeki haber ajanslarının dijital medyadaki mobil uygulamaları içerik analiz yöntemi ile tasarım disiplininin alt dinamikleri referans alınarak incelenmiştir. Örneklemde Reuters ve Anadolu Haber Ajansı’nın mobil uygulamaları görsel iletişim tasarımı alanının normları referans alınarak tasarımsal olarak karşılaştırılmıştır. Kategoriler üzerinden platformların arayüz tasarımları analiz edilerek, dijital habercilik ile görsel iletişim tasarımı ilişkisinin uygulamalar üzerinden nasıl kurgulandığı irdelenmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede çalışmada; Dijital Habercilik-Görsel İletişim Tasarımı ilişkisi içerisinde ajansların mobil uygulamalarının haber gösterimi ve içerik kurgulamasında farklı yaklaşımlar sergilediği görülmüştür. Ayrıca Reuters haber ajansının özel bir medya kuruluşu, Anadolu Haber Ajansı’nın ise devlete bağlı bir ajans olması hasebiyle, iki ajans arasında hem haber içeriklerinin gösterimi hem de arayüz tasarım mimarisinde farklılıklar tespit edilmiştir. Bu durum; tasarım sürecinin medya kuruluşunun yayın politikasına ve sektördeki konumuna göre şekillendiğini göstermektedir. Çalışmada konu nitel ve nicel veriler kullanılarak ele alınmış, özellikle mobil uygulamaların arayüz tasarımları görsel iletişim tasarımı çerçevesinde karşılaştırılarak bulgular elde edilmiştir. Çalışmanın dijital habercilik alanı, dijital görsel iletişim tasarımı ve ilgili literatüre katkı sunması beklenmektedir.