in: MEDYA VE TÜKETİM II, KORAY ÇANKAYA, Editor, EĞİTİM YAYINEVİ, İstanbul, pp.93-116, 2022
Günümüzde dijital medya farklı bir tüketim biçiminin de olduğunu bizlere
gösteren yegâne araçtır. Gerek sosyal medyada gerek dijital medyanın diğer
mecralarında her şey tüketim nesnesi olarak kullanılmaktadır. Gün geçtikçe sayısı
artan dijital medya araçları kişilerin iletişim gereksinimlerini karşılarken yaşamın da
bir yansımasını oluşturmaktadır. Bu nedenle dijital medya araçlarında pek çok şeyin
tüketim nesnesi haline gelmesi oldukça doğaldır. Bunlardan biri de yaşamdan asla
bağımsız düşünülemeyen sanattır. Dijital medya bir bakıma gerçek yaşamla sanal
ortam arasında bir köprü görevi görür. Bir diğer ifadeyle dijital ağlar vasıtasıyla
bireyler ellerinde bulunan her şeyi gösterme ve aktarma fırsatı elde ederler.
Sanat eseri üretimi geçmişten günümüze tartışılan ve sorgulanan bir konudur.
Özellikle de sanatın biricikliği pek çok kuramcı tarafından sorgulanmıştır.
Bunlardan biri de Walter Benjamin’dir. Benjamin’e (1935:7) göre sanat eserinin her
birinin özgünlüğünü ortaya koyan bir “aura”sı vardır. Ancak sanat kopyalanmaya
başlayınca bu “aura” azalmakta ve yok olmaktadır. Sanatın kopyalanması aurasını
ortadan kaldırarak onu sıradan bir şey haline getirmektedir. Bu görüş çerçevesinde
dijital medyada ve dijital platformlarda hızlıca yükselişe geçen “NFT sanat”
örneklerinin değerlendirilmesi önemli görülmektedir.