SANATIN DİJİTAL MEDYADA TÜKETİMİ: NFT ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Dalaylı F.

MEDYA VE TÜKETİM II, KORAY ÇANKAYA, Editör, EĞİTİM YAYINEVİ, İstanbul, ss.93-116, 2022

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2022
  • Yayınevi: EĞİTİM YAYINEVİ
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.93-116
  • Editörler: KORAY ÇANKAYA, Editör
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Günümüzde dijital medya farklı bir tüketim biçiminin de olduğunu bizlere

gösteren yegâne araçtır. Gerek sosyal medyada gerek dijital medyanın diğer

mecralarında her şey tüketim nesnesi olarak kullanılmaktadır. Gün geçtikçe sayısı

artan dijital medya araçları kişilerin iletişim gereksinimlerini karşılarken yaşamın da

bir yansımasını oluşturmaktadır. Bu nedenle dijital medya araçlarında pek çok şeyin

tüketim nesnesi haline gelmesi oldukça doğaldır. Bunlardan biri de yaşamdan asla

bağımsız düşünülemeyen sanattır. Dijital medya bir bakıma gerçek yaşamla sanal

ortam arasında bir köprü görevi görür. Bir diğer ifadeyle dijital ağlar vasıtasıyla

bireyler ellerinde bulunan her şeyi gösterme ve aktarma fırsatı elde ederler.

Sanat eseri üretimi geçmişten günümüze tartışılan ve sorgulanan bir konudur.

Özellikle de sanatın biricikliği pek çok kuramcı tarafından sorgulanmıştır.

Bunlardan biri de Walter Benjamin’dir. Benjamin’e (1935:7) göre sanat eserinin her

birinin özgünlüğünü ortaya koyan bir “aura”sı vardır. Ancak sanat kopyalanmaya

başlayınca bu “aura” azalmakta ve yok olmaktadır. Sanatın kopyalanması aurasını

ortadan kaldırarak onu sıradan bir şey haline getirmektedir. Bu görüş çerçevesinde

dijital medyada ve dijital platformlarda hızlıca yükselişe geçen “NFT sanat”

örneklerinin değerlendirilmesi önemli görülmektedir.